ADHD u dítěte v předškolním věku
ADHD children in preschool age
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102446Identifiers
Study Information System: 188534
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Hyperaktivita, ADHD, dítě, výchovné přístupy a zásady, diagnostika, spolupráce, mateřská škola, rodinaKeywords (English)
Hyperactivity, ADHD, child, educational approaches and principles, diagnosis, cooperation, kindergarten, familyTématem této bakalářské práce je ADHD u dítěte v předškolním věku. Toto téma jsem si vybrala, protože ve mně vzbudilo velký zájem. Během mé pedagogické praxe v mateřské škole se mi stalo, že jsem narazila na "nezvladatelného" chlapce, který se stal jakýmsi impulsem k vypracování této práce. Teoretická část práce shrnuje dosavadní poznatky o ADHD a hlavním bodem jsou jeho specifika v předškolním věku. Praktická část je zaměřena na výzkum, který bude proveden kvalitativním šetření- konkrétně polostrukturovaným rozhovorem. Ten bude zaznamenáván na diktafon a následně přepsán do textové verze. Pomocí výsledků z rozhovorů chci objasnit položené výzkumné otázky. Cílem je zjistit informace o tom, jak funguje spolupráce rodičů, mateřské školy a dalších odborníků. Od rodičů dětí a učitelek chci zjistit, zda byli informováni o syndromu ADHD a jak, dále pak informace o přístupu učitelek, metodách a výchovných přístupech, které se u dětí se syndromem ADHD osvědčily. Výsledky potvrdili hypotézu o spolupráci, informovanosti a výchovných přístupech. Rodiče před diagnostikováním nebyli informováni. Učitelky a rodiče hodnotí spolupráci vcelku dobře, popisují, co by se dalo zlepšit ve spolupráci. Učitelky v rámci spolupráce poukazují na přehlcenost odborných pracovišť. V přístupu učitelek chybí empatie a...
The topic of this bachelor thesis is ADHD children in preschoolage. I chose this topic because I was very interested in it. During my pedagogical practice at kindergarten, it occurred to me that I had come across an "uncontrollable" boy who had become an impulse to develop this work. The theoretical part summarizes the current knowledge about ADHD and the main point is its specificity at pre-school age. In the practical part I focused on research, which will be carried out by a qualitative survey - specifically a semi-structured interview. This will be recorded on the recorder and then overwritten in the text version. Using the results of the interviews, I want to clarify the research questions. The aim is to find out how parents, nursery schools and other professionals work together. I want to find out from parents of children and teachers whether they have been informed about ADHD and how, as well as information on the approach of teachers, methods and educational approaches that have proven to children with ADHD. The results confirmed the hypothesis of collaboration, awareness and educational attitudes. Parents were not informed before diagnosis. Teachers and parents evaluate cooperation very well, describe what could be improved in cooperation. Teachers in the collaboration point to the...