Audiovizuální ukázky jako prostředek geografického vzdělávání
Audiovisual demonstrations as a part of teaching geography
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102283Identifiers
Study Information System: 171019
Collections
- Kvalifikační práce [17924]
Author
Advisor
Referee
Řezníčková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
14. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
audiovizuální ukázky, moderní didaktické prostředky, výuka zeměpisu, polostrukturované rozhovory, učitel, žákKeywords (English)
audiovisual demonstration, modern teaching, teaching of geography, interviews, teacher, studentAUDIOVIZUÁLNÍ UKÁZKY JAKO PROST EDEK GEOGRAFICKÉHO VZD LÁVÁNÍ Diplomová práce je zam ena na využívání audiovizuálních ukázek ve výuce zem pisu. První část práce je v nována teoretickým východiskům, která seznamuje s cílem práce, zvolenou metodikou, vysv tluje pojem audiovizuální ukázky a uvádí zásady a možnosti práce s nimi. Druhá část práce shrnuje výsledky kvalitativn pojatého výzkumu, který byl proveden formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranou skupinou pedagogů a rozhovorů v ohniskových skupinách s vybranými žáky. Cílem praktické části bylo pomocí polostrukturovaných rozhovorů zjistit a shrnout dosavadní zkušenosti vybraných pedagogů s využíváním audiovizuálních ukázek ve výuce zem pisu. Zejména bylo cílem zjistit, jak často, za jakých podmínek a jakým způsobem audiovizuální ukázky ve své výuce vyžívají, jaké jsou jejich výhody, nevýhody, p íležitosti a možná úskalí. Druhým dílčím cílem bylo, pomocí polostrukturovaných rozhovorů s ohniskovými skupinami žáků, zjistit zkušeností jednotlivých žáků vybraných pedagogů s audiovizuálními ukázkami ve výuce zem pisu, resp. jaký p ínos pro žáky audiovizuální ukázky mají. Klíčová slova: audiovizuální ukázky, moderní didaktické prost edky, výuka zem pisu, polostrukturované rozhovory, učitel, žák
AUDIOVISUAL DEMONSTRATIONS AS A PART OF TEACHING GEOGRAPHY This diploma thesis is focused on using audiovisual demonstration as a part of teaching geography. The theoretical part is dedicated to theory of methodology and aims of thesis, to interpretation of term audiovisual demonstration and its principle and possibilities of work. The second part of thesis is dedicated to qualitative research activities, include interviews with teacher and students. The aim of the diploma thesis is to clarify and summarize experience of teacher with an audiovisual demonstration in their teaching geography. Especially how and when they using them, its advantages, disadvantages, contributions and potential risks. The second part of the aim is clarify and summarize experience of students with and audiovisual demonstration in geography. Especially how audiovisual demonstration can help them in learning, what is their contributions to students. Key words: audiovisual demonstration, modern teaching, teaching of geography, interviews, teacher, student