Geografická gramotnost laické veřejnosti
Geographical literacy of general public
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102087Identifiers
Study Information System: 155713
Collections
- Kvalifikační práce [20084]
Author
Advisor
Referee
Matějček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
14. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Gramotnost;geografická gramotnost, geo-gramotnost, geografické vzdělávání, laická veřejnostKeywords (English)
Literacy, geographical literacy, geo - literacy, geographical education, general publicDiplomová práce se zabývá geografickou gramotností laické veřejnosti. Sleduje dva hlavní cíle. Zaprvé identifikovat názory geografické obce na to, které znalosti a dovednosti v dnešní době považovat za základy geografické gramotnosti, které by měli mít osvojené všichni bez rozdílu věku a dosaženého vzdělání. Zadruhé ověřit vybrané základy geografické gramotnosti u laické veřejnosti. Těmto cílům odpovídá i struktura práce. Obecná část se zaměřuje na vysvětlení klíčových pojmů a vymezení geografické gramotnosti podle současné literatury. Druhá část práce podává výsledky dvou vlastních výzkumů. První z nich byl realizován formou elektronického dotazníku a adresován členům geografické obce, kteří zaprvé posuzovali pomocí čtyřstupňové škály důležitost znalostí a dovedností, které byly ověřovány ve výzkumu geografické gramotnosti dospělých v USA. Zadruhé formou odpovědi na otevřenou otázku se mohli vyjádřit k podstatě sledovaného hodnotícího referenčního rámce. Prokázalo se, že hodnotící soudy na většinu navržených dovedností jsou velmi variabilní. Na základě vyhodnocení tohoto šetření jsme proto navrhli požadavky na výkony jedinců, které se vztahují k úžeji vymezené problematice, a to kde způsobilosti jedinců aplikovat dosažené znalosti a dovednosti na reálné situace v Česku. Tyto požadavky jsme...
This thesis focuses on geographical literacy of the general public. It sets two main aims. Firstly to identify geographical community opinion on what knowledge and skills should be these days considered basics of geographical literacy for everyone regardless of their age and achieved education. Secondly to verify the selected basics of geographical literacy with the lay public. The structure of this work follows these aims. The theoretical part concentrates on the explanation of key words and the definition of geographical literacy in accordance with contemporary literature. The other part of the work presents the results of two researches of one's own. The first one was done in the form of an electronic questionnaire and addressed to the members of the geographical community. They firstly used a four-level scale to consider the importance of knowledge and skills that were verified in the research of the geographical literacy of adults in the USA. Secondly, in the form of open-answer questions, they could express their opinion on the core of the monitored assessment reference scope. It proved that assessment statements to most suggested skills are very varying. On the grounds of the evaluation of this survey we suggested requirements for individual performances that apply to closely defined issues,...