Možnosti využití obrázkové knihy v dramatické výchově pro předškolní věk
Ways to work with picture books in preschool drama education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101943Identifiers
Study Information System: 197195
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hanyš Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předškolní výchova, předškolní věk, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, obrázková kniha, Bilderbuch, ilustraceKeywords (English)
preschool education, preschool age, drama education, methods and techniques of drama education, picture book, Bilderbuch, illustrationTato bakalářská práce se zabývá testováním využitelnosti metod a technik dramatické výchovy pro práci s obrázkovou knihou Bilderbuch v předškolním věku. V teoretické části je vymezen vývoj předškolního dítěte, obecné principy dramatické výchovy, role učitele v dramatické výchově, dále metody a techniky vhodné pro předškolní věk, stručná charakteristika obrázkových knih a specifika směru Bilderbuch, a seznam deseti obrázkových knih, které se hodí pro tento typ práce a jsou dostupné na současném českém trhu. Praktickou část tvoří soubor pěti výzkumných lekcí opřených o obrázkovou knihu Nádherné Úterý, čili Slečna Brambůrková chodí po světě, od autorky Daisy Mrázkové. V těchto lekcích jsou jednotlivé metody a techniky dramatické výchovy testovány a jsou vyhodnoceny na základě své využitelnosti pro tento typ práce. Praktická část take popisuje specifika práce s ilustrací v dramatické výchově na základě zkušeností získaných během tohoto výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní výchova, předškolní věk, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, obrázková kniha, Bilderbuch, ilustrace
This thesis disscusses whether preschool drama education methods can be used in working with Bilderbuch picture books. The theoretical part defines preschool age, general drama education principals and the important role of a preschool drama education teacher, as well as methods and techniques that can be used in preschool drama education. It describes the characters of picture books and the "Bilderbuch" genre and also includes a list of ten picture books that can be used for this type of work in preschool drama education and are currently available in bookstores. The practical part is made of five drama lessons based on a picture book Nádherné Úterý, čili Slečna Brambůrková chodí po světě by writer and artist Daisy Mrázková. In these lessons each method or technique is tested and evaluated in connection to this type of work in preschool drama education. Tips for working with illustrations in drama preschool education is included in the practical part of this thesis also. KEYWORDS Preschool education, preschool age, drama education, methods and techniques of drama education, picture books, Bilderbuch, illustrations