"Mé tělo dalo tvar jeho slávě". Dialogická poezie Louise Glückové
"His glory shined through my body." Dialogical poetry of Louise Glück
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101767Identifiers
Study Information System: 202611
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Wiendl, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poezie|intermedialita|Louise Glück|Simone Weil|Vilhelm Hammershøi|Heiner Goebbels|alterita|negativitaKeywords (English)
Poetry|intermediality|Louise Glück|Simone Weil|Vilhelm Hammershøi|Heiner Goebbels|alterity|negativityPráce zkoumá variantnost dialogu v díle americké básnířky Louise Glückové (*1943) a zároveň ukazuje i trojí cestu možného přesahu v interakci s estetikou absence. Poezie, z níž analýzy vycházejí, je soustředěna především do sbírky The Wild Iris (1992), v menší míře v Averno (2006) a Meadowlands (1996). Po prvotním pojmenování uzlů, na nichž kontakt v jednotlivých sbírkách stojí, překročí práce práh literatury a nechá prostor dialogu s estetikou absence v pojetí současného německého hudebního skladatele Heinera Goebbelse (*1952), s negativní teologií u francouzské filosofky Simone Weilové (1909-1943) a s nepřítomností druhého na obrazech Vilhelma Hammershøie (1864-1916). Cílem je ukázat možné nástiny setkání s odlišností, k němuž Glücková tenduje.
The thesis explores the variety of dialogue in the work of American poetess Louise Glück (*1943). It also points out three options for crossing over the aesthetics of absence. The analysis concerns mainly poems included in the collection The Wild Iris (1992), but it also takes in consideration Gluck's other poetical books such as Averno (2006) and Meadowlands (1996). After naming the nodes which make the contact in the collections, the thesis surpasses the field of literature for creating the dialogue with the aesthetics of absence according to German composer Heiner Goebbels (*1952), with the negative theology of French philosopher Simone Weil (1909-1943) and with the absence of the other in the paintings of Vilhelm Hammershøi (1864-1916). This interdisciplinary dialog seeks to describes one of the major tendencies of Gluck's poetry, which is the ghostly possibility of encountering with otherness