Čeština jako cizí jazyk u mluvčích s mateřským jazykem španělština
Czech as a Foreign Language in Speakers with L1 Spanish
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101670Identifiers
Study Information System: 178572
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Čermák, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
faktory ovlivňující osvojování jazyka|čeština jako cizí jazyk|komunikační kompetence|komunikační přístup|žáci s mateřským jazykem španělština|interviewKeywords (English)
Czech as a foreign language|factors influencing SLA|interview|communicative competence|communicative approach|students with Spanish as L1Práce se zaměřuje na vybrané faktory ovlivňující učení se češtině jako cizímu jazyku u mluvčích, jejichž mateřským jazykem je španělština. Soustředí se na dospělé respondenty ve věku cca 25 až 40 let s minimální úrovní B1. Teoretická část představuje stručný přehled o přístupech osvojování druhého jazyka (SLA) a příslušnou základní terminologii. Následuje přehled členění činitelů, které ovlivňují SLA, zakončený vlastním návrhem kategorizace faktorů pro účely výzkumu, jímž se práce zabývá. Nakonec jsou představeny komunikační kompetence a vybrané stupnice jazykových úrovní A2, B1, B2 a C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Výzkumná část je realizována 5 polostrukturovanými rozhovory, jejichž prostřednictvím jsou zkoumány činitelé mající významnou úlohu při studiu češtiny jako cizího jazyka, a to z pohledu účastníků výzkumu. Jedná se především o hodnocení vlastních jazykových/komunikačních kompetencí, zkušenosti s výukou a o motivaci k učení se češtině. Nahraná a transkribovaná interview jsou jazykově analyzována na úrovni jazykových rovin. Klíčová slova čeština jako cizí jazyk, faktory ovlivňující osvojování jazyka, interview, komunikační kompetence, komunikační přístup, žáci s mateřským jazykem španělština
This Master's thesis is focused on selected factors in fluencing the learning of Czech language as a foreign language for speakers whose mother tongue is Spanish. It focuses on adult respondents aged between 25 and 40 years with a minimum level of B1. The theoretical partrepresents a brief overview of a second language learning approaches (SLA) and the relevant basic terminology.An overview of factors influencing the SLA follows and endsby own suggestion of categorizing factors for research purposes which this thesis deals with. Finally, communicative competences and selected levels of language levels A2, B1, B2 and C1 according to the Common European Framework of Reference for Languages are introduced. The research part is realized by 5 semi- structured interviews through which the factors that play a significant role in the study of Czech as a foreign language are scrutinised from the point of view of the participants in the research. It is mainly about the evaluation of their own language/communication competencies, experience with teaching and about motivation to learn Czech. The uploaded and transcribed interviews are characterized by language analysis at the level of language levels. Keywords Czech as a foreign language, factors influencing SLA, interview, communicative competence,...