Učitelovo osobní pojetí výuky jako zásadní faktor výuky zeměpisu
Teacher's personal teaching conception as a crucial factor of geography lessons
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101518Identifiers
Study Information System: 184413
Collections
- Kvalifikační práce [20314]
Author
Advisor
Referee
Vrhel, Matěj
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učitelovo osobní pojetí výuky, vyučovací styly, cíle výuky zeměpisu, obsah výuky zeměpisu, mapy, učebniceKeywords (English)
teacher's personal teaching conception, teaching styles, geography teaching objectives, geography teaching content, maps, textbooksUčitelovo osobní pojetí výuky jako zásadní faktor výuky zeměpisu Abstrakt Bakalářská práce zkoumá učitelovo osobní pojetí výuky zeměpisu, vyučovací styly a některé další vybrané aspekty výuky. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, co a jakým způsobem vyučují dnešní učitelé zeměpisu, co je pro ně v zeměpise nejdůležitější a co chtějí primárně naučit své žáky. Vedle toho bylo velmi důležitým cílem vytvořit výzkumný nástroj (konkrétně dotazník) na zjišťování pojetí výuky učitele a jeho dopadu na výuku. Základní pojmy jako učitelovo osobní pojetí výuky a vyučovací styly jsou definovány v teoretické části. Následuje metodická a praktická část. Praktická část se skládá z výsledků dotazníkového šetření. Dotazník byl připraven a pilotován na základě teoreticko- metodologické rozvahy a diskuze s literaturou. Z výsledků vyplývá, že byl tento dotazník použitelný v praxi a že učitelovo osobní pojetí výuky významně ovlivňuje výuku zeměpisu. Bylo zjištěno, že se respondenti kladou důraz na výuku znalostního přehledu o světě, logické uvažování, orientaci v mapě a v prostoru a aktivity praktické pro život. Největší důraz kladou na výuku o České republice. Všechny tyto znalosti ale považují spíše za jakýsi základ pro to, aby si žáci osvojili postoje, názory a hodnoty a aplikovali množství znalostí do praktických...
Teacher's personal teaching conception as a crucial factor of geography lessons Abstract This bachelor thesis examines a teachers' personal approaches of teaching geography, teaching styles and other selected aspects of the learning process. The main task of this work was to determine the content and the way of teaching of modern geography teachers, as well as the most important aspects of geography to be taught and what the teachers primarily want to teach their students. Beside this, a very important goal was to create a research tool (particularly a survey) to determine a teacher's teaching method and its impact on the learning process. Basic terminology, such as teacher's personal approach of teaching and teaching styles are defined in the theoretical part. Methodology and practical part follow afterwards. The practical part is consisted of results of the survey. The survey was prepared and piloted based on the theoretical-methodological balance sheet and the literature discussion. The results show that this survey was usable in practice and that the teacher's personal approach significantly influences the teaching process of geography. Respondents were found to place emphasis on teaching general worldview, logical reasoning, map and space orientation, and activities that are practical for life. The...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Porovnání metod a organizačních forem výuky cizího jazyka v rámci povinné výuky a výuky ve volném čase
Defence status: DEFENDEDSobková, Ladislava (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Date of defense: 11. 1. 2011Název: Porovnání metod a organizačních forem výuky cizího jazyka v rámci povinné výuky a výuky ve volném čase Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá otázkou, jaké metody a organizační formy výuky mají podíl na zvyšování ... -
Transformace odborné výuky na Střední škole mediální grafiky a tisku v důsledku implementace distanční výuky
Defence status: NOT DEFENDEDRuml, Lukáš (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Date of defense: 9. 9. 2022 -
Efektivita výuky Starých pověstí českých a moravských metodou strukturovaného dramatu v porovnání s efektivitou frontální výuky.
Defence status: DEFENDEDOpltová, Petra (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Date of defense: 20. 5. 2021Diplomová práce porovnává efektivitu výuky Starých pověstí českých a moravských metodou strukturovaného dramatu s efektivitou frontální výuky identického učiva. Výzkumný cíl práce se zaměřuje na porovnání výsledků učení ...