Academic Mobility: Motivations and Outcomes Case study of the Faculties of Social Sciences of Prague and Brno
Akademická mobilita: Motivace a výsledky případové studie FSV Praha a Brno
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101313Identifiers
Study Information System: 192422
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Young, Mitchell
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
European Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
18. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Erasmus, Akademická mobilita, Česká republikaKeywords (English)
Erasmus, Academic Mobility, Czech RepublicOd začátku století chce Evropská Unie dostihnout svou zaostalost v oblasti vysokoškolského vzdělávání a výzkumu. Tento problém se pokouší napravit pomocí rozličných programů a nových institucí. Zavedení Baloňského procesu a programu mobility v rámci programu Erasmus pomohlo členským státům najít řešení. Pokud jde o mobilitu, většina studií má tendenci se zabývat mobilitou studentů a jejím dopadem na budoucí kariéru mladých generací, ale jen málokteré se zaměřují na výuku a výzkum. Tato případová studie má za cíl se zaměřit na tento typ mobility, tedy právě té akademické, a ukázat jaké jsou motivace a výsledky akademiků z Fakulty sociálních studií v Brně a v Praze. Tato studie založená na odpovědích respondentů a na předchozích studiích nám ukazuje, že na straně akademických institucí nedošlo k velkému pokroku. Klíčová slova Akademická mobilita, Erasmus pedagogická mobilita, Česká republika, Fakulta sociálních věd, Motivace, Výsledky Název práce Akademická Mobilita : Motivace a Výsledky, Případové Studie na Fakultě Sociálních Sěd v Praze a Brně
Since the beginning of the century, the European Union wants to catch up its lateness in the field of the Higher Education and in the research area. Through diverse programmes and new institutions it is trying to remedy to the problem. The establishment of the Bologna Process and the Erasmus mobility programme helped the Member States to find a solution. Concerning the mobility, most of the studies have a tendency to focus on the student mobility and its impact on the career of the young generation but very few are focused the teaching and research one. This case study aims at focusing on this type of mobility, the one of the academics, and see what are the motivations and the outcomes for the academics of the Faculty of Social Sciences of Prague and Brno. Finally this study based on the respondents' answers and on the previous studies shows us that there was not a big evolution made on the side of the academic institutions. Keywords Academic mobility, Erasmus teaching mobility, Czech Republic, Faculty of Social Sciences, Motivations, Outcomes Title Academic Mobility: Motivations and Outcomes, Case study of the Faculties of Social Sciences of Prague and Brno