Zdraví a kvalita života pedagogů na ZŠ
Health and quality of life of teachers in elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101263Identifiers
Study Information System: 167306
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Zvírotský, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učitel, zdraví, kvalita života, pitný režim, hluk ve škole, učitelský stres, nemoci učitelů, postavení učitele ve společnosti, syndrom vyhoření, komunikace s rodičiKeywords (English)
teacher, health, quality of life, drinking regime, school noise, teacher stress, teacher illness, teacher position in society, burnout syndrome, communication with parentsTato práce se zabývá zdravím a kvalitou života učitelů na ZŠ. Cílem této práce je poskytnout informace o vybraných aspektech zdraví a kvality života učitelů. Práce je rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Pro sběr dat výzkumné části byla použita metoda dotazníku. Dotazník ověřuje předpoklady, které byly sestaveny na základě praktických zkušeností z práce učitele. Některé předpoklady se potvrdily, jiné ne. V závěru výzkumu jsou uvedeny návrhy pro praxi reagující na výsledky šetření. Výsledky této práce mohou posloužit jako inspirace či počáteční podklady ke hlubšímu zkoumání uvedených fenoménů učitelské praxe. klíčová slova: učitel, zdraví, kvalita života, pitný režim, hluk ve škole, učitelský stres, nemoci učitelů, postavení učitele ve společnosti, syndrom vyhoření, komunikace s rodiči
This thesis deals with the health and quality of life of elementary school teachers. The aim of this thesis is to provide informations on selected aspects of the health and quality of life of teachers. The thesis is divided into theoretical part and research part. For the collection of data of research part was used the questionnaire method. The questionnaire verifies assumptions that have been drawn up on the basis of practical experience from the teacher's work. Some assumptions have been confirmed, others have not. At the end of the research, suggestions for a practice responding to the survey results are presented. The results of this thesis may serve as inspiration or initial evidence for deeper exploration of the phenomena of teaching practice. keywords: teacher, health, quality of life, drinking regime, school noise, teacher stress, teacher illness, teacher position in society, burnout syndrome, communication with parents