Interpretace grafu zaznamenaného siloměrnou plošinou žáky středních škol sledovaná oční kamerou
High school students' interpretation of a graph from mechanics observed by the eye-tracking method
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100952Identifiers
Study Information System: 195460
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Snětinová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Directed Towards Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
řešení úloh, interpretace grafu, oční kamera, vzděláváníKeywords (English)
problem solving, graph's interpretation, eye-tracking, physics educationTato práce se zabývá řešením úloh sledované pomocí oční kamery. Pojednává o samotné metodě tzv. eye-trackingu, která se dále použila při výzkumu postupu žáků při řešení zadaných problémů. Zkoumaní byli žáci střední školy, kteří řešili 6 fyzikálních úloh zaměřených na interpretaci grafu z mechaniky. Během doby, kdy řešili úkoly, byli zároveň sledováni oční kamerou, která detailně zaznamenala pohyb jejich očí. Z tohoto pohybu se dá dále odvodit, jakou strategii použili při řešení. Z výsledků je zřejmé, že v určitých případech docházelo u více žáků k typickým miskoncepcím identifikovaným při práci s grafy. Informace o tomto tématu mohou sloužit například učitelům k zefektivnění vlastní výuky do budoucna.
This bachelor thesis deals with the solution of tasks monitored by the eye-tracker. We were examining high school students who solved 6 tasks focused on the interpretation of a graph in mechanics. They were monitored by the eye-tracker during their solving of the tasks. Based on their recorder eyes' position we can figure out their strategies of solution. We identified several typical misconceptions when working with graphs and typical students' approaches to the graph interpretation. Information about this topic can be useful, for example, to teachers for their future teaching.