Prírodovedné úlohy výskumu PISA - analýza výsledkov českých žiakov
Science tasks of PISA 2015 research - analysis of Czech pupils` results
Přírodovědné úlohy výzkumu PISA 2015 - analýza výsledků českých žáků
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100921Identifiers
Study Information System: 194373
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Blažek, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Directed Towards Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Slovak
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
PISA 2015, přírodovědná gramotnost, výsledky českých žáků, trendová otázka, kompetence, znalostKeywords (English)
PISA 2015, scientific literacy, Czech pupils` results, trend question, competence, knowledgeTato bakalářská práce se zabývá výsledky českých žáků v přírodovědných úlohách testování PISA 2015. V práci je udělaný podrobný rozbor výsledků přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků. Úvodní kapitoly práce se věnují charakteristice výzkumu PISA, jeho metodám a způsobu prezentace výsledků. Stručně se věnuje definici a koncepčnímu rámci přírodovědné gramotnosti pro potřeby výzkumu PISA. Pak se rozebírají úlohy a otázky používané v testování PISA, testy, typy odpovědí a jich hodnocení. V práci je přehled počtu úloh použitých napříč jednotlivými testováními. Práce doplňuje předchozí bakalářské práce Kateřiny Bašátkové a Karla Havlíčka o výsledky v přírodovědných úlohách testování PISA z let 2012 a 2015. Práce mapuje výsledky českých žáku v časovém sledu od roku 2000 do roku 2015 a shrnuje výsledky žáků podle kompetencí, znalostí a vzdělávacích oblastí. Všechny tyto výsledky porovnává s výsledky vybraných zemí OECD. Předposlední kapitola je jádrem této práce. Porovnává výsledky žáků v jednotlivých kategoriích otázek, vybírá otázky s nejvyšší a nejnižší úspěšností, porovnává výsledky kluků a dívek a speciálně pojednává o nových fyzikálně zaměřených otázkách. Poslední částí této práce jsou její přílohy. Vývoj výsledků českých žáků napříč roky 2000 - 2015 ve všech trendových otázkách použitých v testování...
This bachelor thesis is concerned with the results of Czech pupils in the science tasks of PISA 2015 examination. A deeper analysis of 15-year-old pupils` results in scientific literacy is carried out in this thesis. Introductory chapters are devoted to the characteristics of PISA research, its methods and the way the results are presented. The thesis contains the definition of PISA research and briefly shows the conceptual framework of scientific literacy for the need of PISA research. The following chapters are devoted to tasks and test questions used in PISA research, tests, the type of responses and the methods of their evaluation. The summary of the number of tasks used in particular assessments is also listed in this thesis. Previous bachelor theses written by Kateřina Bašátková and Karel Havlíček are extended by this work with the results in science tasks from PISA 2012 and PISA 2015 researches. The work maps Czech pupils` results from year 2000 until 2015 and summarises the results with respect to competencies, knowledge and systems. All results are compared with the results of other OECD countries. The most important part of this work is the penultimate chapter. The results of different types of tasks are discussed in this chapter as well as the questions with the highest and lowest score....