Fanfiction ve výuce českého jazyka
Fanfiction in context of teaching czech language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100732Identifiers
Study Information System: 182255
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hník, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Fanfikce, výuka českého jazyka a literatury, slohová výchova, tvůrčí psaní, čtenářská gramotnostKeywords (English)
Fanfiction, teaching czech language and literature, writing in school, creative writing, reading literacyPředmětem diplomové práce je studie možností, jak zapojit fanfikci do výuky českého jazyka na druhém stupni základní školy a jejich aplikace. Týká se především slohového vyučování se zaměřením na výuku psaní textů s estetickou funkcí jako konstituujícím faktorem projevu. V první části jsou popsaná specifika fanfikce se zaměřením na její využití ve výuce. Další část je věnována výzkumu požadavků na slohové vyučování a zkoumání cílů a technik tvůrčího psaní (i ve srovnání se slohovou výchovou). Třetí část obsahuje zamyšlení nad potenciálem fanfikce a argumentaci, proč fanfikci vůbec zapojovat. Nabízí několik návrhů, jakým způsobem fanfikci zapojovat, aby se rozvíjela čtenářská gramotnost a další dovednosti žáka.V poslední části jsou navržené čtyři konkrétní lekce, pracující s metodikou fanfikce a sledující různá témata spadající do učiva druhého stupně základní školy. Tři z navrhovaných lekcí byly přímo vyzkoušeny ve výuce 6., 7. a 8. třídy. Zapojování fanfikce se ukázalo jako prospěšné především z hlediska výběru témat a motivace žáka.
This diploma thesis deals with applying fanfiction to the Czech language and literature lessons for the 2nd stage of basic school. The main focus is on writing with esthetical focus. First part deals with fanfiction set on its application in education. Next part is studying the demands of Czech curriculum on teaching writing methods and the goals and methods of creative writing. Third part opens the possibilities of fanfiction and discusses reasons why fanfiction is useful. It gives ideas how to use fanfiction in education in specific ways to explore student's literacy and other skills. Last part contains four lesson plans based on work with fanfiction and its curriculum's themes. Three of these lessons were experienced with years 7, 8 and 9 students. Applying fanfiction seems to be useful, especially with theme setting and students' motivation.