Zobrazit minimální záznam

Perception and experience of fairness in the process of buying and paying
dc.contributor.advisorHöschlová, Eva
dc.creatorPocar, Martin
dc.date.accessioned2018-07-31T10:00:07Z
dc.date.available2018-07-31T10:00:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100563
dc.description.abstractThis thesis deals with issues of perception and experience of fairness in context of buying and paying. It focuses initially on the general definition and there is stated general theoretical basis. Considerable part of thesis deals with factors, which influence perception and experience of (un)fairness and these factors are divided into four groups. In the next part it deals with consequences of perceived and experienced unfairness and provides overview of coping strategies, which the individual uses to restore the inner balance. The last chapter focuses on the prevention of perception and experience of unfairness. The empirical part proposes a research design - an experiment, whose aim is to find out, if there is any impact on perception of fairness of provided price information and price itself. The experiment is supplemented by two questionnaries, whose aim is to discover potential personal characteristics related with forming of judgement of fairness. Keywords Price fairness, pricing fairness, inequity, coping strategies, negative emotionsen_US
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje problematice vnímání a prožívání férovosti v kontextu koupi a placení. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a uvedeny základní teoretická východiska. Značná část práce se věnuje faktorům, které ovlivňují vnímání a prožívání (ne)férovosti. Tyto faktory jsou v práci rozděleny do čtyř skupin. Dále se práce zaměřuje na následky vnímané a prožívané neférovosti a podává přehled copingových strategií, které jedinec využívá, aby obnovil svou vnitřní rovnováhu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje prevenci vnímání a prožívání neférovosti. Empirická část práce představuje návrh výzkumného projektu - experimentu, který si klade za cíl zjistit, jestli poskytnuté informace o ceně a cena samotná ovlivňují vnímání férovosti ceny. Experiment je doplněn o dva dotazníky, které mají určit, jestli při formování úsudku o férovosti ceny hrají roli osobnostní charakteristiky jedince. Klíčová slova Férovost ceny, férovost cenotvorby, nerovnost, copignové strategie, negativní emocecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectférovost ceny|férovost cenotvorby|nerovnost|copingové strategie|negativní emocecs_CZ
dc.subjectprice fairness|pricing fairness|inequity|coping strategies|negative emotionsen_US
dc.titleVnímání a prožívání férovosti při koupi a placenícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-19
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId190937
dc.title.translatedPerception and experience of fairness in the process of buying and payingen_US
dc.contributor.refereeČerníková, Barbora
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se věnuje problematice vnímání a prožívání férovosti v kontextu koupi a placení. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a uvedeny základní teoretická východiska. Značná část práce se věnuje faktorům, které ovlivňují vnímání a prožívání (ne)férovosti. Tyto faktory jsou v práci rozděleny do čtyř skupin. Dále se práce zaměřuje na následky vnímané a prožívané neférovosti a podává přehled copingových strategií, které jedinec využívá, aby obnovil svou vnitřní rovnováhu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje prevenci vnímání a prožívání neférovosti. Empirická část práce představuje návrh výzkumného projektu - experimentu, který si klade za cíl zjistit, jestli poskytnuté informace o ceně a cena samotná ovlivňují vnímání férovosti ceny. Experiment je doplněn o dva dotazníky, které mají určit, jestli při formování úsudku o férovosti ceny hrají roli osobnostní charakteristiky jedince. Klíčová slova Férovost ceny, férovost cenotvorby, nerovnost, copignové strategie, negativní emocecs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with issues of perception and experience of fairness in context of buying and paying. It focuses initially on the general definition and there is stated general theoretical basis. Considerable part of thesis deals with factors, which influence perception and experience of (un)fairness and these factors are divided into four groups. In the next part it deals with consequences of perceived and experienced unfairness and provides overview of coping strategies, which the individual uses to restore the inner balance. The last chapter focuses on the prevention of perception and experience of unfairness. The empirical part proposes a research design - an experiment, whose aim is to find out, if there is any impact on perception of fairness of provided price information and price itself. The experiment is supplemented by two questionnaries, whose aim is to discover potential personal characteristics related with forming of judgement of fairness. Keywords Price fairness, pricing fairness, inequity, coping strategies, negative emotionsen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV