Vnímání a prožívání férovosti při koupi a placení
Perception and experience of fairness in the process of buying and paying
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100563Identifiers
Study Information System: 190937
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Černíková, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
férovost ceny|férovost cenotvorby|nerovnost|copingové strategie|negativní emoceKeywords (English)
price fairness|pricing fairness|inequity|coping strategies|negative emotionsBakalářská práce se věnuje problematice vnímání a prožívání férovosti v kontextu koupi a placení. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a uvedeny základní teoretická východiska. Značná část práce se věnuje faktorům, které ovlivňují vnímání a prožívání (ne)férovosti. Tyto faktory jsou v práci rozděleny do čtyř skupin. Dále se práce zaměřuje na následky vnímané a prožívané neférovosti a podává přehled copingových strategií, které jedinec využívá, aby obnovil svou vnitřní rovnováhu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje prevenci vnímání a prožívání neférovosti. Empirická část práce představuje návrh výzkumného projektu - experimentu, který si klade za cíl zjistit, jestli poskytnuté informace o ceně a cena samotná ovlivňují vnímání férovosti ceny. Experiment je doplněn o dva dotazníky, které mají určit, jestli při formování úsudku o férovosti ceny hrají roli osobnostní charakteristiky jedince. Klíčová slova Férovost ceny, férovost cenotvorby, nerovnost, copignové strategie, negativní emoce
This thesis deals with issues of perception and experience of fairness in context of buying and paying. It focuses initially on the general definition and there is stated general theoretical basis. Considerable part of thesis deals with factors, which influence perception and experience of (un)fairness and these factors are divided into four groups. In the next part it deals with consequences of perceived and experienced unfairness and provides overview of coping strategies, which the individual uses to restore the inner balance. The last chapter focuses on the prevention of perception and experience of unfairness. The empirical part proposes a research design - an experiment, whose aim is to find out, if there is any impact on perception of fairness of provided price information and price itself. The experiment is supplemented by two questionnaries, whose aim is to discover potential personal characteristics related with forming of judgement of fairness. Keywords Price fairness, pricing fairness, inequity, coping strategies, negative emotions