The representation of cultures in English textbooks
Zastoupení kultur v učebnicích angličtiny
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100258Identifiers
Study Information System: 190512
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Klégr, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
24. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka angličtiny|učebnice|interkulturní komunikativní kompetence|interkulturní povědomí|angličtina jako mezinárodní jazyk|diverzita|kulturní obsah|zastoupení kulturKeywords (English)
ELT|textbooks|intercultural communicative competence|English as an international language|diversity|cultural content|representation of culturesTato práce zkoumá zastoupení kultur v učebnicích angličtiny a zjišťuje, zda mohou učebnice sloužit jako nástroje k rozvoji interkulturní komunikativní kompetence (ICC). Cílem práce je zhodnotit rozsah výskytu různých kultur v kulturním obsahu učebnic a prozkoumat způsob, jakým jsou kultury prezentovány. Pro analýzu byly vybrány tři učebnice. Analyzovány byly obrázky a textové komponenty lekcí 1-10 v každé učebnici. V analýze kulturní diverzity byla použita metoda extrahování a počítání kulturních referencí. V analýze způsobu prezentace kultur byly konkrétní kultury zkoumány v učebnicích, které je ve srovnání s ostatními početně upřednostňují. Výsledky ukazují, že dvě učebnice, které mají potenciál podpořit ICC, vykazují diverzitu jak v zastoupení kultur, tak v různorodém způsobu jejich prezentace, který často ukazuje kultury v juxtapozici. Práce chce inspirovat další výzkum v oblasti kulturního obsahu učebnic podporujících ICC and zdůraznit důležitost kritického přístupu k učebnicím, jakožto materiálům s významnou vzdělávací hodnotou.
The thesis examines the representation of cultures in ELT textbooks in order to reveal whether the textbooks may serve as tools of developing intercultural communicative competence (ICC). The specific aim of the thesis is to assess the extent to which different cultures appear in the textbooks' cultural content. It also aims at examining the manner in which specific cultures are represented. Three textbooks have been selected for the study and the visuals and reading components of units 1-10 of each have been analysed. The method of extracting and counting the cultural references is used to carry out a cultural breadth analysis. In the analysis of the manner of cultural representation, specific cultures are examined in the textbooks which quantitatively favour them. The results show that the two textbooks that have been evaluated as possible ICC- developing tools exhibit diversity both in the extent of different cultures they include and also in the varying manner in which the cultures are represented and which often shows cultures in juxtaposition. Methodological choices made in writing the thesis may inspire further research of cultural content of ICC-supportive textbooks. The thesis also promotes the importance of a critical approach to textbooks as materials of considerable educational value.