Protection of competition in selected liberalized network industries: the case of rail and air transport in the EU
Ochrana hospodářské soutěže ve vybraných síťových odvětvích: Případ liberalizované železniční a letecké dopravy v Evropské unii
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100201Identifiers
Study Information System: 184354
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Advisor
Referee
Kunertová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of European Law
Date of defense
28. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
soutěžní právo, letecká a železniční doprava, liberalizace letecké a železniční dopravyKeywords (English)
competition law, air and rail transport, liberalization of air and rail transportNázev práce: Ochrana hospodářské soutěže ve vybraných síťových odvětvích: Případ liberalizované železniční a letecké dopravy v Evropské unii Abstrakt (ČJ) Tato práce se zabývá prosazováním soutěžněprávních norem EU vůči podnikům v sektoru dopravy. Konkrétně je pozornost práce věnována letecké a železniční dopravě, neboť tyto dva sektory představují vhodné příklady, na nichž může být ukázáno, jak Evropská unie zvládá prosazovat normy soutěžního práva v kontextu probíhající liberalizace těchto sektorů. Hlavní výzkumnou otázkou této práce je, jaká specifika je možné pozorovat v prosazování hospodářské soutěže EU vůči podnikům v letecké a železniční dopravě. Po obsahové stránce je práce rozdělena do 6 kapitol, úvodu, 4 hlavních kapitol a závěru. První kapitola je zaměřena na společnou dopravní politiku Evropské unie. Tato kapitola popisuje hlavní cíle, formování a charakteristické znaky této dopravní politiky. Dále se zejména zaměřuje na významné milníky, které byly při vytváření jednotné dopravní politiky dosaženy a překážky, kterým tyto trhy v průběhu liberalizace čelily. Kapitola dale pojednává o vztahu soutěžněprávních norem a předpisů regulace. Druhá kapitola provádí analýzu prosazování soutěžního práva v letecké dopravě. Konkrétně se zaměřuje na specifika, které Komise a Soudní dvůr Evropské unie berou v...
(EN) This thesis deals with the EU competition law enforcement in the transport sector towards private undertakings. Specifically, air and rail transport are focused at as they represent convenient examples on which it can be demonstrated how the EU manages to cope with the liberalization process and apply the competition rules to these sectors. The main research question of the thesis is what specific features can be observed in the decision making of the Commission and Court of Justice of the EU regarding the competition rules in the transport sector, specifically air and rail industry. This thesis is structured as follows. In total, it includes six chapters, introduction, four main chapters and the conclusion. The first main chapter is devoted to the EU transport policy as the goals of the transport policy, the liberalization process and its main characteristics are described. Specifically, the main milestones in the creation of single European transport policy in the transport sector are presented and the main obstacles in the liberalization process in the airline and rail sector are discussed. Moreover, the chapter also deals with the relationship of ex ante regulation and ex post competition rules. The second chapter focuses on the analysis of the competition rules enforcement in the air...