Mediální obraz české pivní kultury v letech 2016 až 2017
The Image of Czech Beer Culture in the Media during Years 2016 and 2017
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100071Identifiers
Study Information System: 193050
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sémiotika, sociální sémiotika, módy, multimodality, multimodální analýza, reklama, pivoKeywords (English)
semiotics, social semiotics, modes, multimodality, multimodal analysis, advertisement, beerTato diplomová práce zkoumá mediální obsah vybraných tištěných reklam na pivo v Česku v průběhu let 2016 a 2017. Práce analyzuje tyto reklamy pomocí multimodální sémiotické analýzy, konkrétně tedy obsah sdělení těchto reklam z hlediska tří nejzásadnějších módů - obrazového módu, módu písma a layoutu. Teoretická část práce se nejvíce zaměřuje na teorii sociální sémiotiky a z ní vycházející teorii módů a multimodality. Tyto teorie pak poskytují základy pro praktickou část práce, jež využívá metody multimodální analýzy. Vybrané reklamy jsou podrobeny detailní analýze sémiotických módů, které jsou následně porovnány a zhodnoceny. Práce se zároveň soustředí na nejběžnější motivy a stereotypy spjaté s mediálním obrazem pivního prostředí, jež jsou na základě multimodální analýzy zpozorovány. Současně se práce zaměřuje na sociokulturní kontext, ve kterém se reklamy odehrávají, či problematiku zastoupení mužů a žen v těchto reklamách. Cílem práce je pak sestavení celkového mediálního obrazu pivní kultury v Česku na základě společných principů a znaků, kterými se reklamy v tomto období vyznačují.
This thesis examines the media content of selected printed beer advertisements in the Czech Republic during the years 2016 and 2017. The thesis analyzes these advertisements by using multimodal semiotic analysis, particularly in terms of the three most essential modes - mode of image, mode of writing and layout. The theoretical part of the thesis mostly focuses on the theory of social semiotics and the theory of modes and multimodality, which is based on social semiotics. These theories provide the basics for the practical part of the thesis, in which there is used the method of multimodal analysis. Selected ads are subjected to a detailed analysis of semiotic modes that are consequently compared and evaluated. The thesis also concentrates on the most common themes and stereotypes related to the image of Czech beer culture in the media, which are obtained from the multimodal analysis. At the same time, the work focuses on the socio-cultural context in which the commercials take place, or on the issue of representation of men and women in these advertisements. The aim of the thesis is to bring together an overall media image of the beer culture in the Czech Republic, based on the common themes and signs that define beer advertisements in this period.