Mediální trénink - rétorika pro praxi
Media Training - The Rhetoric for Practice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99998Identifiers
Study Information System: 180537
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Podzimek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
rétorika, analýza rétoriky, mediální trénink, mediální praxe, verbální komunikace, chování při rozhovoru, politici, Griceovy maximyKeywords (English)
rhetoric, analysis of rhetoric, media training, media practice, verbal communication, behavior during interview, politicians, Grice's maximsDiplomová práce: Mediální trénink - rétorika pro praxi Tereza Ouahdjinová Abstrakt český Předmětem této diplomové práce je uchopit koncept mediálního tréninku v současné praxi, přičemž se text soustředí na jedince, kteří při interakci s médii nejenže zastupují firemní, politické a další organizace, ale také skrze média působí na širokou veřejnost. Vzhledem k mediální pozornosti, která je směrem k těmto reprezentantům upíraná, je pro ně nutné vědět, jak se před médii chovat a jak s nimi zacházet s cílem účinně a efektivně působit na zaměřená publika. Z tohoto důvodu se mediální trénink soustředí na různé formy projevy jedince, přičemž velkou část zabírá mluvený projev. Práce se opírá o základní rétorická východiska, která slouží jako teoretické zázemí pro mediální trénink z hlediska schopnosti správně mluvit, přístupu k publiku a působení na něj. Znalost rétoriky je klíčová pro přesvědčující argumentaci a pohotové reakce a zároveň je jednou ze schopností, která se tříbí postupně v čase. Mediální trénink její poznatky propojuje s principy a procesy fungování médií a učí, jak formulovat svá sdělení a co v komunikaci s novináři dělat nebo naopak nedělat. Součástí práce je i analýza vystoupení několika vybraných osob, u kterých je z dostupných zdrojů zřejmé, že mediální trénink podstoupily, a s ohledem na tyto...
Diploma thesis: Media Training - The Rhetoric for Practice Tereza Ouahdjinová Abstract English The subject of this diploma thesis is the concept of media training in current practice, with a focus on individuals who, in their interactions with the media, not only represent the face of corporate, political and other organizations but also use the media to reach the general public. Due to the media attention that is attracted by these representatives, it is crucial that they know how to comport themselves in front of the media and how to utilize it to efficiently effect the target audiences. For this reason, media training focuses on the different forms of an individual's presentation, with the main focus being on speech. The thesis makes use of the foundations of rhetoric as a theoretical background for perceiving media training, specifically in regard to the ability to speak compellingly, correctly, and with consideration so as to influence the audience. Knowledge of rhetoric is key to making convincing arguments and giving prompt responses, and is a skill that can be developed, practiced and perfected over time. Media training interlinks this knowledge with the principles and processes of how the media function and teaches how to formulate messages and what to do and do not in interaction with journalists....