Reklama a zdraví v bulvárním tisku první republiky
Health and advertisin in a tabloid of the First Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99857Identifiers
Study Information System: 192985
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Köpplová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Reklama, bulvární tisk, zdraví, léčivé přípravky, šarlatánství, podvodná reklamaKeywords (English)
Advertisement, tabloid media, health, remedies, quackery, quack advertisingTématem diplomové práce je reklama související se zdravím v bulvárním tisku první republiky, resp. v listech tiskového koncernu Tempo Jiřího Stříbrného. Zabývá se tak inzercí související se zdravotnickými prostředky, pomůckami či léčivými a dietetickými přípravky, stranou nezůstávají ani zdravotnické služby. Ukazuje, že v souvislosti s inzercí tohoto druhu neexistovala jednotná či důsledně dodržovaná legislativa. Stranou zájmu nezůstávají ani stížnosti z řad lékařů či lékárníků ohledně dryáčnické inzerce v novinách a nabídek šarlatánských přípravků a výrobků. Práce přináší poznatky ohledně jednotlivých tematických druhů inzerce související se zdravím, popisuje ty, které byly nejčastěji otiskovány, tedy na jaké prostředky, přípravky či služby se reklama zaměřovala nejvíce. To vše v souvislosti se soudobou lékařskou, lékárnickou či právnickou diskuzí ohledně nekalé inzerce v denních listech či šarlatánstvím jako takovým.
Main topic of the diploma thesis is advertising related to health in press of the First Republic in former Czechoslovakia, especially in tabloid newspapers from the press group called Tempo of Jiří Stříbrný. It deals with advertisements related to medical devices, aids or medicinal and dietetic products, as well as health care. It shows that there has been no consistent or consistently observed legislation with regard to such advertising. There were many complaints by doctors or pharmacists about dry-selling advertising in newspapers, about quack advertising and offering charlatan's products. The thesis brings insights into individual thematic types of health-related advertising, describes those that were most often imprinted, which products and services were the most targeted. All this in connection with current medical, pharmacy, or legal discourse about quack advertisements in daily papers or charlatanism as such.