Zobrazení genderové nerovnosti v lifestylových časopisech pro muže
Representation of Gender Inequality in Czech Lifestyle Magazines for Men
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99840Identifikátory
SIS: 180521
Katalog UK: 990021930460106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Miessler, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mediální reprezentace, gender, genderová nerovnost, genderové stereotypy, sexismusKlíčová slova (anglicky)
media representation, gender, gender inequality, gender stereotypes, sexismTato diplomová práce je zaměřena na zobrazování genderové nerovnosti v českých pánských časopisech životního stylu. Základní výzkumnou otázkou je: Jakými způsoby je zobrazována genderová nerovnost v pánských časopisech životního stylu? Výzkumnou metodou této práce je kvalitativní obsahová analýza podle Anselma Strausse a Juliet Corbin. Výzkumný vzorek tvoří vybrané články z českých verzí časopisů Maxim a Esquire z celého ročníku 2016. Otevřené kódování poskytlo pojmenování jevů, kategorizaci údajů a rozvíjení dimenzí vzniklých kategorií. Výsledkem axiálního kódování byla reorganizace údajů po otevřeném kódování prostřednictvím odhalení vtahů mezi vzniklými kategoriemi. V rámci selektivního kódování vzešla centrální kategorie analýza - Mužská nadvláda. Všechny ostatní kategorie - Projevy genderové nerovnosti, Strach mužů z genderové rovnosti a Částečné vyvracení maskulinní perspektivy - mají vztah k centrální kategorii a integrují se kolem ní. Odborná literatura, která byla využita jako zdroj zvyšování teoretické citlivosti je prezentována v teoretické části této diplomové práce. Závěry výzkumu potvrzují, že analyzované pánské časopisy životního stylu šíří negativní genderové stereotypy a konstruují obraz společnosti založený na mužské dominanci. Výsledky výzkumu odhalují nejen způsoby zobrazování...
The thesis focuses on representation of gender inequality in Czech lifestyle magazines for men. The main research question explores the ways in which men's magazines represent the issues of gender inequality. The research method used in this thesis is qualitative content analysis by Anselm Strauss and Juliet Corbin. The sample contains selected articles from Czech versions of the men's magazines Maxim and Esquire, covering all of 2016. The open coding process enabled labeling of the analyzed phenomena, discovering the prominent categories and their dimensions. Axial coding resulted in the reorganization of the categories, which emerged during open coding, by exploring the relationships between the categories and making connections between them. Selective coding identified the central phenomenon of the research. Male Dominance emerged as the core category, integrating the other categories - Manifestations of Gender Inequality, Men's Fear of Gender Equality and Partial Refutation of the Masculine Perspective - around the central phenomenon. The theories used as the sources of the enhancement of theoretical sensitivity are explored and presented in the theoretical part of this thesis. The research concludes that the analyzed lifestyle magazines for men spread negative gender stereotypes and...
