Ergoterapie cílená na poruchy hybnosti horních končetin u dětí školního věku s dětskou mozkovou obrnou
Occupational Therapy Focused on Upper Extremity Motor Disorders at School-Age Children with Cerebral Palsy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99777Identifiers
Study Information System: 174463
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Sládková, Petra
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational Therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
22. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětská mozková obrna, ergoterapie, horní končetina, Jebsen Taylor test, Klasifikační systém manuálních schopnostíKeywords (English)
cerebral palsy, occupational therapy, upper extremity, Jebsen Taylor Test of Hand Function, Manual Ability Classification Systemdiplomové práce: Dětská mozková obrna (DMO) je jedním z nejčastějších neurovývojových onemocnění. Následkem mozkové léze mohou mít děti s DMO porušenou funkci horních končetin. Tato práce si klade za cíl vytvořit terapeutický program zaměřený na hybnost horních končetin pro děti školního věku s DMO a následně ověřit jeho efekt. Dílčím cílem je pak zhodnotit využitelnost Jebsen Taylor testu pro hodnocení funkce ruky u dětí s DMO. Teoretická část se podrobně věnuje dětské mozkové obrně, využívaným terapeutickým přístupům u dětí s DMO a jejich efektu dle evidence based medicine. Jsou zde uvedeny standardizované hodnotící nástroje a blíže rozepsán Jebsen Taylor test (JTT) a Klasifikační systém manuálních schopností (MACS). Praktická část představuje šest případových studií dětí s DMO, u kterých byla prováděna ergoterapie třikrát týdně po dobu tří týdnů. Vytvořený terapeutický program obsahuje tři oblasti, na které se zaměřuje: bimanuální trénink, úchopy a grafomotorika. Byl vhodný pro čtyři z šesti pacientů. Pacienti, pro které byl příliš náročný, měli kvadruparetickou formu DMO a byly zařazeni do stupně MACSS IV. Ostatní pacienti byli zařazeni do stupně MACS II. Efekt provedené ergoterapie byl měřen porovnáním vstupního a výstupního hodnocení JTT a MACS. Zlepšení nastalo v JTT, pět z šesti pacientů se...
Cerebral palsy (CP) is one of the most frequent neurodevelopmental deseases. The brain lesion may disturb upper extremity functioning in children with cerebral palsy (CP). This thesis aims to create a therapeutic program focused on movability of upper limbs in school-aged children with CP and and verify the efficiency of this therapeutic program. Another goal is to consider the applicability of the Jebsen Taylor Test of Hand Function for assessment of hand function in children with CP. The theoretical part deals elaborately with cerebral palsy, therapeutic interventions in children with CP and its efficiency according to the evidence based medicine. This part also deals with standardized assassment tools and pays close attention to the Jebsen Taylor Test of Hand Function (JTTHF) and the Manual Ability Classification System (MACS). The practical part presents six case studies of children with cerebral palsy who attended the occupational therapy three times a week over three weeks. The created therapeutic program includes three areas focused on the bimanual training, grips and grafomotorics. This program was appropriate for four of six children patients. The program was too hard for children with quadruparesis classified as MACS IV. The other children were classified as MACS II. The efficiency of...