Zobrazení českého pohraničí v novodobé kinematografii a televizi
Imagery of Czech border in modern cinematography and in television
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99694Identifiers
Study Information System: 192973
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Bednařík, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sudety, pohraničí, krajina, bezútěšnost, film, televizní seriál, kinematografie, filmová řeč, výrazové prostředkyKeywords (English)
Sudetenland, borderland, Czech borders, landscape, hopelessness, film, movie, television series, cinematography, film languageDiplomová práce se zabývá otázkou zobrazení českého pohraničí v české kinematografii po roce 1990. České pohraničí je pro svůj historický vývoj dodnes zajímavou oblastí, přitahující pozornost mnohých historiků i umělců. Práce hledá odpověď na otázku, jak pracuje česká kinematografie s historicky a geograficky danými reáliemi. První část práce uvádí do problematiky historického vývoje českého pohraničí a seznamuje čtenáře s jednotlivými klíčovými událostmi, které pohraničí v minulosti formovaly. Následně vysvětluje, jak tyto historické události vyústily do dnešní podoby českého pohraničí. Druhá část práce se zaměřuje na zkoumání pěti různých filmových děl natočených po roce 1990. Vybranými českými filmy jsou Až do města Aš, Mistři a Habermannův mlýn, k analyzovaným seriálům pak patří Pustina a Přísahám a slibuji. Filmy jsou analyzovány skrze zvolené výrazové prostředky, kterými jsou lokace a prostředí, herecký projev a postavy, kamera, záběr a střih, osvětlení a zvuková složka. Cílem práce je potvrdit, nebo vyvrátit hypotézu, že české pohraničí bude v moderní české kinematografii zobrazováno převážně v negativním světle.
This master's thesis named Imagery of Czech Border in Modern Cinematography and in Television focuses on the issue of the representation of the Czech border region in Czech cinematography after 1990. The Czech border region is still an interesting area for its historical development, attracting the attention of many historians and artists. The thesis seeks to answer the question of how Czech cinematography works with historically and geographically given realities. The first part of the thesis deals with the issue of the historical development of the Czech border region and introduces the reader to the key events that formed the border in the past. It then explains how these historical events resulted in the present form of the Czech border region. The second part of the thesis focuses on the exploration of five different films made after 1990. Selected Czech films are Až do Města Aš (Made in Ash), Mistři (Champions), Habermannův mlýn (Habermann's Mill), the analysed series are Pustina (Wasteland) and Přísahám a slibuji (Spondeo ac polliceor). Movies are analysed through selected means of expression, such as location and environment, acting and characters, camera, shot and cut, lighting and sound component. The aim of the thesis is to confirm or rebut the hypothesis that the Czech borderland will...