Krajské volby v ČR 2016 z pohledu volební kampaně
The Election Campaigning and 2016 Regional Election in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99610Identifiers
Study Information System: 188110
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Jüptner, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
21. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
volby, marketing, politika, kraje, krajské volby, politický marketing, 2016Keywords (English)
elections, marketing, politics, regions, regional elections, political marketing, 2016Tato práce analyzuje volební kampaně šesti stran a hnutí (ANO 2011, ČSSD, TOP 09, ODS, KSČM, KDU-ČSL) a jedné koalici (SPD-SPO). Cílem diplomové práce je analýza volebních kampaní před volbami do krajských zastupitelstev, které se konaly 7.10. - 8.10.2016. Z hlediska metodologie byl v diplomové práci uplatňován kvalitativní výzkum. První část práce je zaměřena na politický marketing, který byl využit v krajských volbách v roce 2016. Druhá část práce pojednává o kampaních pěti stran jednoho hnutí a jedné koalici. Politické strany využily v rámci kampaní různé formy politického marketingu. Volby do krajských zastupitelstev neměly jedno zásadní téma, které by sjednotilo celé politické spektrum. Dokonce ani v rámci opozice nebylo nastoleno jediné sjednocující téma spojující opozici proti vládě. Každá politická strana si vybrala své dílčí téma. Všechny strany měli centralizovanou kampaň. ČSSD, KDU-ČSL a TOP 09 měly kampaň centralizovanou částečně. Rozpočty politických stran byly od 16 do 111 miliónů. Nejméně investovala do voleb koalice SPD-SPO a nejvíce hnutí ANO 2011.
This thesis analyzes the election campaigns of six parties and movements (ANO 2011, ČSSD, TOP 09, ODS, KSČM, KDU-CSL) and one coalition (SPD-SPO). The aim of the diploma thesis is to analyze the election campaigns before the regional councils, which took place on 7.10. - 8.10.2016. In terms of methodology, qualitative research was applied in the diploma thesis. The first part of the thesis focuses on political marketing, which was used in the regional elections in 2016. The second part of the thesis deals with the campaigns of five parties of one movement and one coalition. Political parties have used various forms of political marketing in their campaigns. Elections to regional assemblies did not have one crucial topic to unify the entire political spectrum. Not even within the opposition was a single unifying theme linking the opposition against the government. Each political party chose its sub-theme. All parties had a centralized campaign. CSSD, KDU-ČSL and TOP 09 had a centralized campaign in part. Political party budgets ranged from 16 to 111 million. The least invested in the SPD-SPO coalition and most of the hnutí ANO 2011.