Etnicita v podnikání: Sociální vztahy v tureckých restauracích v Praze
Ethnicity and entrepreneurship: Social relations in Turkish restaurants in Prague
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99355Identifiers
Study Information System: 191638
CU Caralogue: 990021920390106986
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Uherek, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
18. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
etnické podnikání, etnicita, turecké restaurace, gastronomie, jídlo, identita, migraceKeywords (English)
ethnic entrepreneurship, ethnicity, Turkish restaurants, gastronomy, food, identity, migrationMatěj Hora horamat@gmail.com Stránka 1 z 3 Abstrakt: Práce přispívá do současného stavu poznání na poli výzkumu etnického podnikání a etnických restaurací. Pomocí etnografického přístupu a kombinace terénního výzkumu a opakovaných rozhovorů tato práce blíže zkoumá turecké kuchaře v pražských restauracích. Přesto, že turecká menšina není v České republice početná, restaurací nabízejících turecká jídla je zde mnoho. Nejprve je tedy analyzován prostor, ve kterém se výzkumník pohybuje, poté je rozdělen na dva hlavní typy restauračních zařízení. Hlavní identifikovaní aktéři jsou zasazeni do v sítě vztahů a tyto vztahy s tureckými kuchaři jsou následně interpretovány. Těchto významných vztahů je v práci identifikováno celkem šest. Vztahy s tureckými dodavateli, s rodinou a tureckými zákazníky, jsou označeny jako vztahy intraetnické. Vztahy s ostatními dodavateli, českými zákazníky, netureckými muslimskými zákazníky a ostatními prodejci, jsou potom označeny jako vztahy interetnické. Zachycené vztahy jsou vzájemně propojeny pomocí jídla a procesů s ním spojených. Pomocí důvěrně známých chutí, receptů a ingrediencí se kuchaři vztahují k domovu a skrze jejich nabídku, a to zejména domácími jídly, se prezentují českým zákazníkům. Prostřednictvím jídla nabízeného českým zákazníkům vnímají Čechy jako konzervativní,...
Matěj Hora horamat@gmail.com Stránka 1 z 3 Abstrakt: Práce přispívá do současného stavu poznání na poli výzkumu etnického podnikání a etnických restaurací. Pomocí etnografického přístupu a kombinace terénního výzkumu a opakovaných rozhovorů tato práce blíže zkoumá turecké kuchaře v pražských restauracích. Přesto, že turecká menšina není v České republice početná, restaurací nabízejících turecká jídla je zde mnoho. Nejprve je tedy analyzován prostor, ve kterém se výzkumník pohybuje, poté je rozdělen na dva hlavní typy restauračních zařízení. Hlavní identifikovaní aktéři jsou zasazeni do v sítě vztahů a tyto vztahy s tureckými kuchaři jsou následně interpretovány. Těchto významných vztahů je v práci identifikováno celkem šest. Vztahy s tureckými dodavateli, s rodinou a tureckými zákazníky, jsou označeny jako vztahy intraetnické. Vztahy s ostatními dodavateli, českými zákazníky, netureckými muslimskými zákazníky a ostatními prodejci, jsou potom označeny jako vztahy interetnické. Zachycené vztahy jsou vzájemně propojeny pomocí jídla a procesů s ním spojených. Pomocí důvěrně známých chutí, receptů a ingrediencí se kuchaři vztahují k domovu a skrze jejich nabídku, a to zejména domácími jídly, se prezentují českým zákazníkům. Prostřednictvím jídla nabízeného českým zákazníkům vnímají Čechy jako konzervativní,...