Crossfitové tělo, habitus a životní styl
Crossfit Body, Habiitus and Lifestyle
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99150Identifiers
Study Information System: 191611
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Kotík, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tělo, habitus, tělesný kapitál, symbolický kapitál, styl, crossfit, tělocvična, etnografieKeywords (English)
body, habitus, bodily capital, symbolic capital, style, crossfit, gym, ethnographyTématem bakalářské práce je habitus a životní styl spojený s praxí crossfitu. Teoreticky vycházím z koncepcí habitu tří autorů. Prvním je Marcel Mauss, který habitus definoval jako soubor naučeného zejména fyzického, jednání, získaného s ohledem na kulturní podmínky. Druhý autor, Pierra Bourideu, pak habitus pojímá obecněji jako soubor fyzických, mentálních a sociálních pozic a dispozic, který je na jedné straně sociální strukturou produkován, zároveň ji však utváří. Za použití termínů jako "pole" nebo "kapitál" vnáší Bourdieu habitus do souvislosti se vkusem a kulturní spotřebou sociálních tříd. Třetí autor, jímž se inspiruji, Loic Wacquant, ve svém výzkumu zdůrazňuje roli tělesného kapitálu a prostředí tělocvičny při utváření habitu. Prostřednictvím analýzy dat vytvořených etnografickou a částečně autoetnografickou metodou s návaznými výzkumnými rozhovory práce odpovídá na následující výzkumné otázky: Jak vypadá crossfitová habitus? Jakými mechanismy se reprodukuje? S jakým životním stylem a kulturními preferencemi crossfit souvisí a o čí volnočasovou aktivitu se jedná?
This paper is concern on defining the term "habitus" within crossfit. Crossfit is new sport phenomena which is differently accepted in sport society. It can be supposed that due to its specifics crossfit is attracive for specific group of people and crossfit can be considered as a part of style aferwards. The theoretic part is based on assumptions of Marcel Mauss, who defined habitus as aspects of culture which are embodied to body throw daily practiques and resulted in acquired abilities, Pierre Bourdieu, who connected habitus with terms as capital, social field and style, and Loic Wacquant, who added the dimenstion of bodily capital, which concrete form can be seen as projection of culture values. By way of enthnography, and followng interviews these research questions are supposed to be answered: How does crossfit habitus look like? How is reproduced? Which life style can be associated with crossfit? How can be crossfiters characterized in social space?