Drop-out začínajících učitelů
Drop-out of novice teachers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99133Identifiers
Study Information System: 191662
Collections
- Kvalifikační práce [15771]
Author
Advisor
Referee
Pýchová, Silvie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
13. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
drop-out začínajících učitelů, začínající učitel,důvody odchodu učitelů, školství, vzdělávací politika, kvalitativní výzkum, rozhovorKeywords (English)
novice teachers drop-out, novice teacher,reasons for drop-out, education, educational policy, qualitative research, interviewTato bakalářská práce se věnuje problému tzv. drop-outu učitelů ze škol neboli předčasnému odchodu učitelů z povolání. Soustředí se konkrétně na začínající učitele, tedy učitele v prvních letech kariéry. Jedná se o téma vysoce aktuální, neboť chybějící kvalitní učitelé jsou problémem nejen v České republice, ale též v zahraničí. Práce se zaměřuje na bývalé učitele ze základních a středních škol v České republice. Cílem práce je především identifikovat a pochopit důvody pro drop-out u začínajících učitelů. Kromě samotného odchodu se práce zabývá také průběhem studia a praxe učitelů a možnostem, jak předčasnému odchodu začínajících učitelů zabránit. První část práce tvoří teoretické a věcné ukotvení zkoumaného problému a jsou zde představeny též výsledky dosavadních výzkumů o tématu. Druhou část práce tvoří analýza osmi polostrukturovaných rozhovorů s bývalými učiteli. Příběhy učitelů jsou zde představeny pomocí krátkých medailonků. Práce dochází k závěru, že k drop-outu začínajících učitelů může vést mnoho různých faktorů, které se v průběhu času kombinují a kumulují. Drop-out většinou není způsoben pouze jedním z nich. Rozhodování o drop-outu je pro učitele spíše dlouhodobou záležitostí. Celkově se jedná o komplexní fenomén, jemuž by bylo možné v některých případech předejít zavedením systému...
This bachelor thesis deals with the issue of so-called drop-out of teachers from schools or the early departure of teachers from their profession. It focuses specifically on novice teachers, which means teachers in the early years of their careers. This is a very current issue, because the lack of quality teachers is a problem not only in the Czech Republic but also abroad. The thesis focuses on former elementary and secondary school teachers in the Czech Republic. The primary goal of the thesis is to identify and understand the reasons for the drop-out of novice teachers. In addition, the thesis also deals with the course of the teacher's education and practice and the possibilities of preventing the early departure of novice teachers. The first part of the thesis contains the theoretical and factual basis of the studied problem and the results of previous studies of the topic are also presented here. The second part of the thesis is formed by the analysis of eight half-structured interviews with former teachers. Their narratives are briefly introduced here. The work concludes that the drop-out of novice teachers can be caused by many different factors that are combined and accumulate over time. Drop-out is not usually caused by only one of them. The decision to leave their profession is a...