Zobrazit minimální záznam

Ensemble learning metody pro vývoj skóringových modelů
dc.contributor.advisorWitzany, Jiří
dc.creatorNožička, Michal
dc.date.accessioned2018-06-29T10:03:15Z
dc.date.available2018-06-29T10:03:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/98782
dc.description.abstractCredit scoring is very important process in banking industry during which each potential or current client is assigned credit score that in certain way expresses client's probability of default, i.e. failing to meet his or her obligations on time or in full amount. This is a cornerstone of credit risk management in banking industry. Traditionally, statistical models (such as logistic regression model) are used for credit scoring in practice. Despite many advantages of such approach, recent research shows many alternatives that are in some ways superior to those traditional models. This master thesis is focused on introducing ensemble learning models (in particular constructed by using bagging, boosting and stacking algorithms) with various base models (in particular logistic regression, random forest, support vector machines and artificial neural network) as possible alternatives and challengers to traditional statistical models used for credit scoring and compares their advantages and disadvantages. Accuracy and predictive power of those scoring models is examined using standard measures of accuracy and predictive power in credit scoring field (in particular GINI coefficient and LIFT coefficient) on a real world dataset and obtained results are presented. The main result of this comparative study is that...en_US
dc.description.abstractKreditní skóring je velmi důležitý proces používaný v oblasti bankovnictví, během něhož je každému potenciálnímu nebo stávajícímu klientovi přiřazena hodnota kreditního skóre, které určitým způsobem vyjadřuje pravděpodobnost defaultu klienta, tj. neschopnost klienta dostát svým závazkům včas nebo v plné výši. Ke kreditnímu skóringu se tradičně využívají statistické modely (jako např. model logistické regrese). Navzdory mnoha výhodám, které takovýto přístup poskytuje, nejnovější výzkum ukazuje mnoho alternativních přístupů, které jsou v některých ohledech lepší než tradiční statistické modely. Tato diplomová práce je zaměřena na představení ensemble learning modelů (zejména těch konstruovaných pomocí algoritmů bagging, boosting a stacking) za použití různých základních modelů (zejména modelu logistické regrese, modelu náhodných lesů, support vector machines modelu a modelu umělých neuronových sítí) jako možných alternativ k tradičním statistickým modelům, které jsou obvykle používány pro kreditní skóring, a vzájemně porovnává jejich výhody a nevýhody. Přesnost a prediktivní síla těchto skóringových modelů je zkoumána pomocí měr přesnosti a prediktivní síly standardně používaných v oblasti kreditního skóringu (zejména GINI a LIFT koeficientů) na reálných datech a obdržené výsledky jsou prezentovány. Hlavní...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectkreditní rizikocs_CZ
dc.subjectensemble learningcs_CZ
dc.subjectboostingcs_CZ
dc.subjectbaggingcs_CZ
dc.subjectstackingcs_CZ
dc.subjectcredit risken_US
dc.subjectensemble learningen_US
dc.subjectboostingen_US
dc.subjectbaggingen_US
dc.subjectstackingen_US
dc.titleEnsemble learning methods for scoring models developmenten_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-08
dc.description.departmentDepartment of Probability and Mathematical Statisticsen_US
dc.description.departmentKatedra pravděpodobnosti a matematické statistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId197114
dc.title.translatedEnsemble learning metody pro vývoj skóringových modelůcs_CZ
dc.contributor.refereeCipra, Tomáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFinancial and insurance mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineFinanční a pojistná matematikacs_CZ
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
thesis.degree.programMathematicsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra pravděpodobnosti a matematické statistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Probability and Mathematical Statisticsen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFinanční a pojistná matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enFinancial and insurance mathematicsen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKreditní skóring je velmi důležitý proces používaný v oblasti bankovnictví, během něhož je každému potenciálnímu nebo stávajícímu klientovi přiřazena hodnota kreditního skóre, které určitým způsobem vyjadřuje pravděpodobnost defaultu klienta, tj. neschopnost klienta dostát svým závazkům včas nebo v plné výši. Ke kreditnímu skóringu se tradičně využívají statistické modely (jako např. model logistické regrese). Navzdory mnoha výhodám, které takovýto přístup poskytuje, nejnovější výzkum ukazuje mnoho alternativních přístupů, které jsou v některých ohledech lepší než tradiční statistické modely. Tato diplomová práce je zaměřena na představení ensemble learning modelů (zejména těch konstruovaných pomocí algoritmů bagging, boosting a stacking) za použití různých základních modelů (zejména modelu logistické regrese, modelu náhodných lesů, support vector machines modelu a modelu umělých neuronových sítí) jako možných alternativ k tradičním statistickým modelům, které jsou obvykle používány pro kreditní skóring, a vzájemně porovnává jejich výhody a nevýhody. Přesnost a prediktivní síla těchto skóringových modelů je zkoumána pomocí měr přesnosti a prediktivní síly standardně používaných v oblasti kreditního skóringu (zejména GINI a LIFT koeficientů) na reálných datech a obdržené výsledky jsou prezentovány. Hlavní...cs_CZ
uk.abstract.enCredit scoring is very important process in banking industry during which each potential or current client is assigned credit score that in certain way expresses client's probability of default, i.e. failing to meet his or her obligations on time or in full amount. This is a cornerstone of credit risk management in banking industry. Traditionally, statistical models (such as logistic regression model) are used for credit scoring in practice. Despite many advantages of such approach, recent research shows many alternatives that are in some ways superior to those traditional models. This master thesis is focused on introducing ensemble learning models (in particular constructed by using bagging, boosting and stacking algorithms) with various base models (in particular logistic regression, random forest, support vector machines and artificial neural network) as possible alternatives and challengers to traditional statistical models used for credit scoring and compares their advantages and disadvantages. Accuracy and predictive power of those scoring models is examined using standard measures of accuracy and predictive power in credit scoring field (in particular GINI coefficient and LIFT coefficient) on a real world dataset and obtained results are presented. The main result of this comparative study is that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra pravděpodobnosti a matematické statistikycs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV