Tvorba materiálů pro podporu přírodovědného vzdělávání u dětí předškolního a mladšího školního věku
Preparation of new didactic materials to support science education at the preschool and primary level
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98695Identifiers
Study Information System: 184445
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Hybelbauerová, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
6. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Přírodovědná gramotnost, Přírodovědné vzdělávání, Didaktické materiály, Předškolní vzdělávání, Základní vzdělávání (mladší školní věk), Interview, Soubor experimentů, Rámcové vzdělávací programyKeywords (English)
Natural science literacy, Natural science education, Didactic materials, Pre-school education, Elementary education (younger school age), Interview, Set of experiments, Framework Educational ProgrammesDiplomová práce je zaměřena na rozvoj přírodovědné gramotnosti dětí předškolního a žáků mladšího školního věku. Cílem této práce je didaktické zpracování materiálů, které učitelům/lektorům/rodičům umožní rozvíjet přírodovědnou gramotnost dětí, aniž by sami museli mít chemické vzdělání pro správné pochopení experimentu, a mohli zároveň předat správné informace dětem tak, aby bylo v co největší míře zabráněno vzniku přírodovědných miskoncepcí. Teoretická část práce je věnována ontogenezi dítěte v předškolním a raném školním věku, která je následně zohledněna při tvorbě materiálů pro rozvoj přírodovědné gramotnosti této cílové věkové kategorie dětí. Součástí teoretické práce je také charakteristika pojmu přírodovědná gramotnost jakožto možného nástroje pro zvýšení zájmu o studium přírodovědných oborů. Uvedena jsou očekávaná pozitiva, ale také možná negativa, především v podobě vzniklých miskoncepcí, která mohou být se zaváděním přírodovědného vzdělávání u menších dětí spojená. V další části byla provedena analýza sylabů přírodovědně zaměřených předmětů na pedagogických fakultách v oborech Učitelství pro 1. stupeň základních škol a Učitelství pro mateřské školy. Nezbytnou součástí je analýza Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (první stupeň základní školy) a její...
The diploma thesis is focused on the development of natural science literacy of pre-school age children and pupils of younger school age. The aim of this thesis is didactic processing of materials which will enable teachers/lecturers/parents to develop natural science literacy of children, without themselves having to have education in chemistry for correct understanding of the experiment, and thanks to which, at the same time, they could pass on the correct information to children in such way that prevents from the occurrence of natural science misconceptions to a maximum possible extent. The theoretical part of the thesis is devoted to child ontogenesis in pre-school and early school age, which is subsequently reflected in the creation of materials for development of natural science literacy of this target age category of children. The theoretical work includes also the characterisation of the term natural science literacy as a possible tool for increasing interest in the study of natural sciences. It states the expected positives, but also possible negatives, especially in the form of resulting misconceptions which can be associated to the introduction of natural science education for younger children. In the subsequent part, an analysis of syllabus of natural science-focused subjects at...