Trávení jako mezioborové téma ve výuce přírodovědných předmětů
Digestion as an interdisciplinary topic in science education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98659Identifikátory
SIS: 184442
Kolekce
- Kvalifikační práce [19062]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Martínek, Václav
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
6. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mezipředmětové vztahy, Vizualizace, Animace, Adobe Flash Professional CS6, Studijní text, Trávení, Přírodovědné předměty, Chemie, BiologieKlíčová slova (anglicky)
Interdisciplinary relations, Visualization, Animations, Adobe Flash Professional CS6, Educational text, Digestion, Science education, Chemistry, BiologyTato diplomová práce je zaměřena na tvorbu výukových materiálů (studijního textu a výukové animace) pro střední školy, konkrétně na téma trávení v lidském těle. Práce sestává z teoretické a praktické části. V části teoretické jsou definovány pojmy: mezioborovost, vizualizace a animace. Dále je zde věnován prostor zastoupení tématu v RVP G a analýze dostupných animací a videí vytvořených na dané téma. Výsledky obou analýz tvoří základ pro tvorbu materiálů v rámci praktické části. Závěrem je zařazena kapitola o kvantitativní výzkumné metodě - dotazníku. V praktické části diplomové práce jsou uvedeny výsledky realizovaného dotazníkového šetření, které zkoumalo stav výuky výše uvedeného tématu na středních školách. Další kapitolu tvoří manuál pro práci s výukovou animací, charakteristiky animačního programu Adobe Flash Professional CS6 a studijní text. Studijní text je určen primárně pro učitele a obsahuje základní i rozšiřující informace sdružující chemické a biologické poznatky, jež souvisejí s tématem výukové animace. Samotná animace je uložena ve formě přílohy na samostatném médiu CD-ROM. Oba výukové materiály byly vytvořeny za účelem zefektivnění výuky chemie a biologie na středních školách a jejich interdisciplinárního propojení.
The diploma thesis focuses on creating educational materials (educational text and educational animation) for secondary schools emerging topic of digestion in human body. The thesis consists of theoretical and practical part. In the theoretical part the following terms are defined: interdisciplinarity, visualization and animation. Moreover, the presence of the topic in the RVP G and analysis of accesible videos and animations, made in relation with the topic, are investigated. Results of both form a base to create educational materials within the practical part. Finally, a chapter about quantitative research method - questionnaire is incorporated. In the practical part of the diploma thesis, the results of realised questionnaire research are disscused. This questionnaire investigated the state of teaching of digestion in human body at secondary schools. The next chapter is dedicated to a manual for educational animation, the introduction of the programme Adobe Flash Professional CS6 and an educational text. The educational text is devoted to teachers at the first place and consists of basic as well as wider information gathering chemical and biological knowledge, which are related to the topic of the educational animation. The animation itself is put as the attachement on CD-ROM. Both of the...