Úloha ředitele školy v procesu managementu změny školy
The role headmaster in the change management process of the school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98560Identifiers
Study Information System: 186750
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
změna, řízení změny, role ředitele školy, společné vzděláváníKeywords (English)
change, change management, role of the school headmaster, inclusive educationDiplomová práce se zabývá rolí ředitele školy v procesu managementu změny a je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část pojednává o problematice managementu změny. Vymezuje příčiny změny, její fáze, proces, ale také to, jak se změna řídí a co je s tím spojeno. Další kapitoly se zaměřují na řízení změny v oblasti školství, především z pohledu ředitele školy. Závěr teoretické části se věnuje změně zavedení společného vzdělávání. Cílem výzkumné části je zjistit, jaké role sehráli ředitelé základních škol v Ústeckém kraji v procesu managementu změny zavedení společného vzdělávání. K výzkumnému šetření byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu, technika dotazování. Výsledky například ukázaly, že většina ředitelů škol necítí změnu zavedení společného vzdělávání jako potřebnou ani dobře připravenou. Většina ředitelů má také pocit, že svým zaměstnancům poskytují prostor podílet se na řízení změny a jsou ochotni se svými zaměstnanci diskutovat, zajímají je jejich názory na změnu. Z výsledků také vyplynulo, že se v průběhu změny nejvíce věnovali roli manažera, vykonavatele, nebo všem třem rolím současně (role lídra, manažera a vykonavatele). KLÍČOVÁ SLOVA změna, řízení změny, role ředitele školy, společné vzdělávání
This final thesis deals with role of the headmaster in process of change and is divided into theoretical and research part. Theoretical part is about problematics of change management. It defines causes of change, its phases, process and how is the change managed and all connecting issues. Other chapters focus on change management in education, especially from headmaster's point of view. Conclusion of the theoretical part focuses on inclusive education change implementation. Goal of the research part is to find out, what kind of roles did headmaster's in Ústecký region held within the process of change due to inclusive education implementation. For the research itself, quantitative method was chosen with the questioning technique. Results showed for example that most of the headmasters doesn't feel change due to inclusive education implementation as required or well prepared. Most of the headmasters also feel, that they give enough space for their employees to participate in change management and they are willing to discuss their opinions on this change with them. Results also showed, that headmasters mostly took the manager's, executive's or all three roles at the same time (leader, manager and executive) during the change process. KEYWORDS change, change management, role of the school headmaster,...