Koncepce FG problematiky v současných českých učebnicích pro vyšší ročníky víceletých gymnázií: Stav a návrhy řešení.
Conception of PG issue in the contemporary Czech textbook for higher classes of secondary grammar schools and high schools: Status and suggestions to improve
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97920Identifiers
Study Information System: 201325
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Matoušková, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
25. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
S učebnicí se v životě setká každý z nás, ačkoliv ne vždy to musí být učebnice kvalitní. Kvalitu učebnice je možné posuzovat několika různými metodami hodnocení. Tato práce se zabývá hodnocením fyzické geografie v učebnicích pro vyšší ročníky víceletých gymnázií. Cílem je zjistit v jakém stavu je koncepce fyzické geografie v učebnicích a navrhnout řešení pro zlepšení této situace. Práce posuzuje čtrnáct současných českých knih, využívaných při výuce (učebnice, souhrny k maturitě). Pro hodnocení jsou využity metody pedagogického výzkumu jako např. hodnocení obtížnosti textu či měření didaktické vybavenosti. Na základě výsledků je možné stanovit jaká učebnice je vhodná k výuce fyzické geografie a jak by mohla vypadat ideální učebnice. Tato práce by mohla přinést učitelům zeměpisu jisté rady ohledně vybírání učebnic. Klíčové pojmy: hodnocení učebnic, fyzická geografie, učebnice pro vyšší ročníky gymnázií
In life each of us meets with textbook, although it does not always have to be quality textbook. For evaluation the quality of textbooks used a rating system that can be undertaken. This work deals with the evaluation of physical geography textbooks for grammar schools. The goal is to determine what shape the concept of physical geography in textbooks and propose solutions to improve the situation. The work examines fourteen contemporary czech books used in teaching (textbooks, summaries for graduation). For ratings are used formal methods such educational research as measuring text difficulty or measuring didactic structure. Based on the results, it is possible to determine what textbook is suitable for teaching physical geography and how it would look perfect textbook. This work could bring geography teachers some advice on choosing textbooks. Key words: evaluation textbook, physical geography, textbook for grammar school