Německá koncepce uměleckého vzdělávání v teorii a praxi
German conception of artistic education in theory and practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97811Identifikátory
SIS: 180699
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Daniel, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
23. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
německá pedagogika umění, umělecké vzdělávání, komparativní pedagogika, studentská praktika, výzkumná sonda, edukační praxeKlíčová slova (anglicky)
german art pedagogy, artistic education, comparative pedagogy, student practice, survey research, educational practiceDiplomová práce usiluje především o uvedení německé koncepce uměleckého vzdělávání do kontextu české výtvarné výchovy a o její komparaci s některými oborovými didaktickými proudy. V první části práce jsou na základě analýzy relevantních zahraničních publikací nejprve představena klíčová teoretická východiska koncepce, dále jsou popsána její specifika, vzdělávací metody a cíle. Závěr teoretické části tvoří ukázky možného pojetí projektů uměleckého vzdělávání v německé školní praxi. V empiricko-praktické části práce, která vychází z autorových osobních zkušeností získaných během erasmového studia v Německu (Karlsruhe, Pedagogická vysoká škola, Institut umění), je představena realizace koncepce v rámci vysokoškolské přípravy studentů umění, a to zejména na úrovni umělecké a pedagogické praxe studentů. Druhá část dále obsahuje reflexi vlivu koncepce uměleckého vzdělávání na autorovu vlastní výtvarnou tvorbu. Druhá část je zakončena analýzou dvou školních projektů, realizovaných německými praktikanty, a návrhem na jejich zlepšující alteraci za pomoci metod uměleckého vzdělávání. V závěru práce jsou shrnuty a zhodnoceny výsledky teoretické, empirické i praktické části, a jsou vysloveny otázky týkající se jednak možného přínosu koncepce do diskursu české výtvarné výchovy, jednak možností realizace této...
This diploma thesis seeks above all to introduce the German concept of artistic education into the context of the Czech art education and to compare it with some of the didactical tendencies within this field. Based on the analysis of German and English publications, firstly the pivotal theoretical influences of the concept are introduced, and then its specifics, educational methods and goals are described. The theoretical section is concluded by examples of practical approaches using the described concept in the field of German school praxis. The empirical-practical section, that is based on the author's personal experiences gained during Erasmus studies in Germany (Karlsruhe, University of Education, Institute of Art), introduces how the concept is being applied during the training of university students, in particular on the level of the artistic and pedagogical praxis. This section also contains a reflection of the concept of artistic education's influence on the author's own artistic work. The second section concludes by analysing two student projects in a German school, applying the methods of artistic education, and outlines how these projects could be improved. At the end of the thesis the results of the theoretical, empirical and practical sections are summarized and evaluated. Questions...