Práva a povinnosti stran spotřebitelských smluv se zaměřením na smlouvy uzavírané distančním způsobem
Rights and obligations of parties to consumer contracts with a focus on distance contracts
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97684Identifiers
Study Information System: 192917
Collections
- Kvalifikační práce [14150]
Author
Advisor
Referee
Dvořák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Civil Law
Date of defense
16. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
spotřebitel, spotřebitelská smlouva, smlouva uzavíraná distančním způsobemKeywords (English)
consumer, consumer contract, distance contractTato práce se zabývá právy a povinnostmi stran spotřebitelských smluv, kdy na jedné straně stojí spotřebitel a na straně druhé podnikatel. Práce je zaměřena na spotřebitelské smlouvy uzavírané distančním způsobem. Podstatou právní úpravy je zde ochrana spotřebitele jakožto slabší smluvní strany, a tak je právními předpisy postavení spotřebitele posilováno, u smluv uzavíraných distančním způsobem je tato tendence ještě významnější vzhledem k tomu, že distanční charakter uzavírání smluv může ještě více znevýhodňovat spotřebitele. Práce je rozdělena do třech tematických okruhů, kterým předchází definice pojmů, které jsou stěžejní pro zvolené téma práce. Jednotlivými tematickými okruhy práce následně jsou: informační povinnosti podnikatelů, odstoupení od smlouvy a práva z vadného plnění. První okruh se zabývá jednotlivými informačními povinnostmi podnikatele s rozdělením na informační povinnosti vyplývající z občanského zákoníku a pak z jiných právních předpisů. Ve shrnutí této části je pak jednoduchý výčet povinně sdělovaných informací na modelovém případu. Druhý okruh je věnován rozboru specifického institutu pro spotřebitelské smlouvy uzavírané distančním způsobem, a to odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve čtrnáctidenní lhůtě. Třetí okruh pak vymezuje práva z vadného plnění, a to jednak v rámci...
This thesis deals with the rights and obligations of parties to consumer contracts, where on the one hand is the consumer and the entrepreneur on the other. The thesis focuses on consumer distance contracts. The rule of law is protecting the consumer as a weaker party, and so the legislation strengthens the consumer's position. This tendency is even more significant for distance contracts, given that the distance nature of contracting may further disadvantage consumers. The thesis is divided into three thematic sections, preceded by definitions of terms that are crucial to the chosen topic of the thesis. The individual thematic sections of the tesis are subsequently: information obligations of entrepreneurs, withdrawal from the contract and rights arising from a defective performance. The first part deals with the various information obligations of the entrepreneur with a division into the information obligations resulting from the Civil Code and then from other legal regulations. The summary of this section is a simple list of mandatory information demonstrated on the model case. The second part is devoted to analyzing a specific institute for consumer distance contracts, namely withdrawal from the contract without giving a reason within a fourteen-day period. The third part defines the rights...