Na hranicích metafyziky. Pokus o interpretaci Patočkovy filosofie negativního platonismu
At the Borders of Metaphysics. An Attempt to Interpret Patočka's Philosophy of Negative Platonism
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97626Identifikátory
SIS: 102634
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ritter, Martin
Blecha, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
14. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
negativní platonismus|Jan Patočka|Martin Heidegger|ontologie|metafyzika|onticko-ontologická diference|idea|nesubjektivní filosofieKlíčová slova (anglicky)
Negative Platonism|Jan Patočka|Martin Heidegger|ontology|metaphysics|ontic-ontological difference|idea|nonsubjective philosophyCílem práce je interpretace filosofie negativního platonismu, jíž se Jan Patočka zabýval v průběhu 50. let 20. století. V první části práce je negativní platonismus, jehož předběžný pojem je získán výkladem stejnojmenné programové stati, sledován v kontextu soudobé filosofické diskuse a Patočkovy subjektivisticko-humanistické koncepce z druhé poloviny 40. let a jeho přednášek z antické filosofie. Druhá část obsahuje vlastní systematickou interpretaci negativního platonismu včetně rekonstrukce textového korpusu Patočkova programu. Konečně třetí část, jejímž východiskem je otázka inspiračních zdrojů sledovaného projektu, přináší kritiku negativního platonismu a přibližuje koncepci, jíž Patočka na konci 50. let negativní platonismus nahradil. Práce chce představit filosofii negativního platonismu jako významnou etapu Patočkova vlastního filosofického vývoje a současně jako nezanedbatelnou část moderních dějin evropského myšlení.
The thesis aims to interpret the philosophy of negative Platonism, which Jan Patočka developed during the 1950s. In the first part, negative Platonism, whose preliminary notion is derived from the interpretation of the eponymous programme essay, is studied in the context of contemporary philosophical discussion and Patočka's subjectivist humanistic conception he developed in the latter half of the 1940s as well as his lectures on classical philosophy. The second part contains author's own systematic interpretation of negative Platonism, including the reconstruction of the textual corpus of Patočka's programme. Finally, the third part, which considers first the inspirational sources of the observed project, reviews negative Platonism and outlines a concept, with which Patočka replaced negative Platonism in the late 1950s. The thesis aims to outline the philosophy of negative Platonism as an important stage in Patočka's philosophical development as well as a significant part of the modern history of European thinking.