“Temporary Revolution” in Salazarism
"Dočasná revoluce" v Salazarismu
Vědecký článek
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97074Identifiers
Collections
- Číslo 2 [6]
Author
Issue Date
2014Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaPraha
Source document
Dvacáté století - The Twentieth Century (web)ISSN: 2336-6656
Periodical publication year: 2014
Periodical Volume: 6
Periodical Issue: 2
Link to license terms
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Keywords (Czech)
„dočasná revoluce“, „mýtus o novém počátku“, tradicionalismus, modernismus, SalazarKeywords (English)
“Temporal revolution”, “palingenetic myth”, traditionalism, modernity, SalazarZatímco o osobě Antonia Salazara panuje shoda jakožto o konzervativním politikovi, režim Estado Novo (Nový stát) bývá často „nálepkován“ jako fašistický. Podobný rozpor je viditelný i v dalších oblastech. Na základě zmínek o základních fašistických či nacistických mýtech v Evropě (mýtus o novém počátku, novém člověku apod.) tato studie dokládá, že salazarismus dal těmto mýtům poněkud odlišný význam. Přestože někdo může oponovat tím, že antimodernistické a kontrarevoluční filozofické pozadí Salazarova režimu sdílely i další evropské fašistické, nacistické či autoritativní regresivní politické představy, v salazarismu toto pozadí hrálo podstatnou roli. Jiní mohou oponovat tím, že nacistické a fašistické společnosti byly vytvořeny — alespoň částečně — „modernistickou revolucí“ / „dočasnou revolucí“, tj. mýtem o novém počátku „kreativní destrukce“ (Roger Griffin), který se uplatňoval v kolektivní psychologii evropských národů; v Portugalsku byl ale „mýtus o znovuzrození“ výrazným rysem prvního tradicionalistického diskursu (Maistre, Bonald, Donoso Cortés). Zatímco v dalších částech Evropy vlna tzv. druhého tradicionalismu nevedla k převzetí kontroly národní politiky a byla zneužita ve prospěch naci-fašistické „dočasné revoluce“, v Portugalsku se salazarismus ztotožnil s ideologií výrazně založenou na tzv. prvním tradicionalismu, evidentně viditelným v jeho tradičních mýtech podporovaných propagandou. Salazar — spřátelený se Svatým stolcem, rovnoměrně zachovávající neutralitu k oběma válčícím stranám a zpochybňující moderní liberální řád — si uvědomil okcidentalisme intégriste a přijal mýtus o spáse a prorocké úloze Portugalska jakožto morální autoritě uvnitř křesťanského Západu.
Whereas there is general agreement about Salazar as conservative politician, regime Estado Novo
is frequently labelled as “fascist”. Such a contradiction is present in other areas as well. Referring
to underlying fascist or nazi mythologies (palingenetic myth, new man etc.) of fascist Europe, this
paper defends that Salazarism gave those myths a bit different meaning. Although one can argue
that anti-modernist and counter-revolutionary philosophical background of Salazar’s regime was
shared by other European fascist/nazi/authoritarian regressive political imagery as well, in Salazarism
this background played essential part. Although one can argue that nazi-fascist societies
were — at least partly — produced by “modernist revolution”/ “temporary revolution”, i.e. palingenetic
myth of “creative destruction” (Roger Griffin) that took place in collective psychology of
European nations, in Portugal “palingenetic myth” was an expressive vein of the first traditionalism
(Maistre, Bonald, Donoso Cortés). Whereas in other parts of Europe second traditionalist wave
did not manage to take control of national policy and was exploited in favour of nazi-fascist “(supra)
temporal revolutions/purges”, in Portugal Salazarism espoused ideology fundamentally founded on
“first traditionalism” clearly visible in its traditionalist myths promoted by propaganda apparatus.
Allied with papacy, maintaining neutral equidistance to both warring blocs and suspecting modern
liberal order, Salazar realized occidentalisme intégriste and entertained myth of redemptive and prophetic
role of Portugal as a moral authority within Christian West.