Perspektivy pojmu estetické zkušenosti v díle Richarda Shustermana
The Perspectives of the Concept of the Aesthetic Experience in the Work of Richard Shusterman
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95394Identifiers
Study Information System: 137453
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kaplický, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
31. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Estetická zkušenost, John Dewey, Richard Shusterman, Pragmatismus, SomaestetikaKeywords (English)
Aesthetic Experience, John Dewey, Richard Shusterman, Pragmatism, SomaestheticsZákladním tématem diplomové práce je postavení pojmu estetické zkušenosti na poli současné estetiky. Jako jeden z nejzákladnějších pojmů novověké estetiky byla estetická zkušenost v posledním půlstoletí podrobena kritice z mnoha stran. Zároveň však v posledních desetiletích dochází, z několika souvisejících příčin (znovuoživení filozofického pragmatismu, znovu promýšlení odkazu Kantovy estetické teorie aj.), ke snaze tento pojem reinterpretovat a udržet jej jako smysluplný a funkční v rámci diskurzu estetické teorie. Užším tématem této diplomové práce je obhajoba neopragmaticky laděné interpretace pojmu estetické zkušenosti v díle Richarda Shustermana. Práce se pokusí poukázat nejen na Shustermanovy argumenty, které podporují udržitelnost pragmatického pojetí pojmu estetické zkušenosti, ale rovněž i na stanoviska, která v udržení tohoto hlediska brání. Pozornost se bude soustředit především na Shustermanovu interpretaci Deweyho pojetí "umění jako zkušenosti" a v závěru na Shustermanovo vlastní, přesto s Deweyho pragmatismem související téma - somaestetiku. Klíčová slova: estetická zkušenost, pragmatismus, Richard Shusterman, somaestetika
The main theme of the thesis is the position of the concept of the aesthetic experience on the field of the contemporary esthetics. As the one of the most basic concepts of the modern-age esthetics the esthetic experience was criticized from the different views in the last half century. But at the same time in the last decades, this concept is effort to reinterpret and keep as the meaningful and functional one at the frame of discourse of the esthetic theory from few related reasons (revival of the philosophical pragmatism, re-thinking of the Kant's esthetic theory etc.). The closer topic of the thesis is the defense of the neo pragmatically oriented interpretation of the concept of the esthetic experience in the work of Richard Shusterman. The thesis should point out not only the Shusterman's arguments, which support the sustainability of the pragmatism approach of the esthetic experience's concept, but also the attitudes that prevent the sustaining of this point of view. The attention will be focused mainly on Shusterman's interpretation of Dewey's conception "The art as the experiences" and in the end on Shusterman's theme - Somaesthetics, that related with Dewey's pragmatism too. Key words: aesthetic experience, pagmatism, Richard Shusterman, somaesthetic