Vliv komunikačních kanálů na rozhodování prvovoličů na příkladu voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2017
The influence of communication channels on decision making of first-time voters shown on the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2017
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94839Identifiers
Study Information System: 188822
CU Caralogue: 990021733570106986
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
31. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prvovoliči, proces rozhodování, socializace, political efficacy, komunikační kanály, vliv médií, názorové vůdcovství, kvantitativní výzkumKeywords (English)
first-time voters, decision making, socialisation, political efficacy, communication channels, opinion leadership, quantitive researchDiplomová práce s názvem Vliv komunikačních kanálů na rozhodování prvovoličů na příkladu voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2017 se zabývá tím, jaký vliv má konzumace komunikačních kanálů na volební rozhodování prvovoličů, a jakým způsobem tyto kanály používají. Práce rovněž přibližuje fenomén současných názorových vůdců, kterými jsou youtubeři, blogeři a další internetové celebrity. Teoretická část práce obsahuje popis organizace voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, věnuje se definici prvovoliče z hlediska psychologického a sociologického, jeho socializaci v rámci rodiny, školy a médií, uvádí koncept political efficacy a popisuje volební účast adolescentů. Dále se práce soustředí na aktuální trendy v konzumaci komunikačních kanálů mladými lidmi a názorovým vůdcům. Tato část vychází zejména z poznatků získaných ze zahraničních studií a další relevantní tematické literatury. V analytické části se představuje metodologie výzkumu, definuje výzkumný vzorek, jeho výběr a popisuje se realizace výzkumu. Stanovené hypotézy vycházejí z výsledků zahraničních studií a pro jejich ověření bylo sestaveno kvantitativní dotazníkové šetření, které bylo distribuováno mezi mladými lidmi ve věku 18 až 22 let. Výzkumný vzorek čítající 1076 respondentů poskytl zajímavé výsledky,...
This master's thesis named The influence of communication channels on decision making of first-time voters shown on the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2017 focuses on the influence and use of the consumption of communication channels on the decision making of first-time voters. This thesis also portrays the phenomenon of contemporary opinion leaders, such as YouTubers, bloggers, and other Internet celebrities. The theoretical section of the thesis describes the organization of elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic, defines the first-time voter in terms of psychological and sociological, discusses the impact of socialization within family, school, and media, presents the concept of political efficacy, and describes the electoral participation of adolescents. In addition, this thesis focuses on current trends in the consumption of communication channels by young people and opinion leaders. This section draws upon particular international studies and other relevant literature. The analytical section presents the methodology of the research, defines the research sample and its selection, and describes the results of the research. The established hypotheses are based on the results of international studies and for...