Sémiotická analýza hashtagů na Instagramu
Semiotic analysis of hashtags on Instagram
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94821Identifikátory
SIS: 180592
Kolekce
- Kvalifikační práce [18350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Podzimek, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
31. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Instagram, hashtag, mikroblog, sémiotika, sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
Instagram, hashtag, microblogging, semiotics, semiotics analysisTato diplomová práce se zabývá hashtagy na Instagramu a zkoumá je pomocí sémiotické analýzy. Pro výzkum jsem zvolila instagramový účet Leoše Mareše, který je jedním z neúspěšnějších profilů v rámci českého Instagramu, jeho textový doprovod fotografií je velice specifický, proto poskytuje bohatý materiál pro výzkum. V úvodu práce je představena sémiotika jako taková, její historie a jsou představeny klíčové pojmy, jako je význam, jazykový znak, sémantika, pragmatika a syntax, denotace a konotace a jazykové prvky. Další část teorie se zabývá novými médii, konkrétně Instagramem, přestavuje samotnou platformu, dále popisuje hashtagy a jeho funkce, zde čerpá ze studií, které se ovšem doposud zabývaly hashtagy primárně na Twitteru, nikoliv Instagramu. Praktická část práce vychází z Morrisova rozdělení sémiotiky na syntax, sémantiku a pragmatiku a zabývá se hashtagy z těchto pohledů. Zkoumá, jak na sebe hashtagy vzájemně navazují a odkazují, jaký je vztah mezi hashtagy a obrazovou složkou příspěvku a jaké jsou předpoklady a limity pro jeho pochopení. V závěru práce jsou shrnuty poznatky a vyvozeny vzorce na základě předchozí analýzy, které pramení převážně ze zkoumání syntaxu a sémantiky.
This thesis aims to research hashtags on Instagram via the semiotics analysis. The research is based on Leoš Mareš's Instagram profile, which is one of the most successful accounts within the Czech environment, and uses specific types of hashtags. Therefore, it provides a quality data corpus for the research. At the beginning of the thesis the subject of semiotics is introduced, also other key terms, such as meaning, sign, semantics, pragmatics, and syntactic, denotation and connotation, and language tropes. Following there is an introduction of the new media, Instagram, and hashtags. Hashtags are described within the Twitter background, since most of the studies are focused on hashtags on Twitter. The practical part of this thesis is based on Morris's division of semiotics, which is syntactic, semantics, and pragmatics. It studies how hashtags follow and refer to each other, what is the relationship between the photograph and hashtags, and what are the assumptions for understanding the whole post. At the end of the thesis the findings are summarized, and the patterns of hashtags' occurrence are shown.