Etické kodexy v soudobém českém mediálním systému
Ethical Codes in the present Czech media system
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94819Identifikátory
SIS: 180459
Katalog UK: 990021733370106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirků, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
30. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Etika, etický kodex, média, novinář, pravidla, tiskKlíčová slova (anglicky)
Ethics, code of ethics, code of conduct, media, journalist, principles, pressMagisterská diplomová práce je zaměřena na současný stav etiky v českých médiích a soustředí se zejména na etické kodexy. V první části poskytuji teoretický podklad pro toto téma. Věnuji se terminologii a za pomoci odborné literatury definuji etiku, morálku a etické kodexy. Zásadní je také představení aktuálně platných etických kodexů v českých médiích, které jsou nejdříve stručně shrnuty v přehledné tabulce, a poté podrobněji okomentovány z hlediska jejich specifik. Následuje analýza etických kodexů platných v zahraničí, a to konkrétně v Evropě a Severní Americe. Po teoreticky zaměřených kapitolách se přesouvám k praktické části této práce, která je založena na odborných polo anonymizovaných a polostrukturovaných rozhovorech s osmi zaměstnanci českých médií. Po formulaci hypotéz realizuji sérii rozhovorů. Respondenty jsou novináři pohybující se na české mediální scéně mnoho let. Jedná se převážně o vedoucí redakcí nebo řídící pracovníky českých médií, a to jak tištěných, tak audiovizuálních a elektronicky i online vydávaných. Následuje komentář k potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz. Na základě rozhovorů sestavuji univerzálně platný etický kodex, který by mohl být aplikovatelný na všechna média bez rozdílu zaměření, vlastnictví, serióznosti i typu nosiče. Závěrem navrhuji několik dalších...
Master's Thesis focuses on current position of ethics in the Czech media. The main subject is the code of ethics (or code of conduct). The first part of the thesis offers a theoretical background of the topic. I am pursuing the terminology referred to the media ethics topic. Together with scholarly resources I provide definitions of terms such as ethics, morality and code of ethics in media. Summary of relevant Czech codes of conduct is essential for this thesis. First, I present the codes in a brief list and table, more detailed analysis follows. The focus is on differences and specification of each of them. After that I present an analysis of ethical rules valid in foreign countries - European states and the United States in particular. Theoretical part is followed by practical part of the thesis. It is based on interviews with experts which are semi- anonymous and semi-structured. I interview eight employees of Czech media after formulating several hypotheses. I chose experts who have been working in media for many years - mainly chief editors or top managers in press, TV, radio or online media. One of the most important chapters is the confirmation or refutation of the stated hypotheses. Based on the conclusion of the interviews, I create a universal code of ethics that might be applicable on...
