Socializace a konstrukce identity v dětském domově
Socialization and identity construction in the children's home
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94669Identifikátory
SIS: 153936
Kolekce
- Kvalifikační práce [6509]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cviklová, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Historická sociologie
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Historické sociologie
Datum obhajoby
23. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
socializace, identita, stigmatizace, ústavní péče, dětský domovKlíčová slova (anglicky)
socialization, identity,stigmatization, institutional care, children's homeDiplomová práce se věnuje problematice socializace a konstrukce identity jedinců vyrůstajících v ústavní péči, konkrétně v dětských domovech. Zaměřuje se na socializaci v nejširším slova smyslu a soustředí se na její specifika v rámci instituce. Zároveň se zabývá otázkou, co pro jedince znamená být dítětem z dětského domova a spolu s tím také stigmatizací. Pro získání dat byla využita kvalitativní výzkumná strategie. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s těmi, kteří vyrůstají nebo vyrůstali v dětském domově a také s těmi, kteří v zařízení pracují. Celkem bylo realizováno 8 rozhovorů, přičemž 6 z nich s informátory, kteří v dětském domově žijí nebo žili, a 2 s pracovníky v dětském domově. Socializace a identita jsou pak popsány na základě zkušeností těchto aktérů. Klíčová slova: socializace, identita, stigmatizace, ústavní péče, dětský domov
The diploma thesis deals with the issue of socialization and construction of the identity of individuals growing up in institutional care, specifically in children's homes. It focuses on socialization in the broadest sense and on its specifics within the institution. At the same time, it deals with the question of what it means for an individual to be a child from a children's home and also with the question of stigmatization. To obtain the data, qualitative research strategy was used. The data was retrieved through semi-structured interviews with those, who experienced growing up in a children's home and also with those, who work in the facility. In total, 8 interviews were conducted, 6 of them with informants, who live or used to live in a children's home, and 2 with employees of the children's home. Socialization and identity are then described according to the experience of the participants. Key words: socialization, identity, stigmatization, institutional care, children's home