Role školního speciálního pedagoga na běžných základních školách
Role of special education teacher at elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94418Identifiers
Study Information System: 187554
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Němec, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní speciální pedagog, základní škola, školní poradenské pracoviště, podpůrná opatření, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKeywords (English)
School special education teacher, basic school, school counselling centre, special arrangements, pupil with special educational needsDiplomová práce se zabývá současnou rolí školních speciálních pedagogů na běžných základních školách, konkrétně jejich pozicí v rámci školy, náplní i formami práce a vztahovou stránkou s tím spojenou. Teoretická část práce se zaměřuje na rámcový vývoj speciální pedagogiky a zejména na současná podpůrná opatření přiznávaná jednotlivým žákům. Skupiny žáků vyžadujících podporu ze strany škol a návazných školských zařízeních jsou v práci blíže charakterizovány. Dále text přibližuje jednotlivosti individuálních vzdělávacích plánů a školního poradenského systému, včetně školního poradenského pracoviště a pozice školního speciálního pedagoga, u kterého jsou sledovány dílčí aspekty této profese v návaznosti na poznatky z odborných zdrojů. Empirická část zahrnuje smíšený výzkum. Prvně ukazuje příklady z praxe, konkrétně se jedná o analýzu pěti rozhovorů se školními speciálními pedagogy ze základních škol. Na jednotlivých příbězích z profesního působení jsou demonstrovány současné výzvy, činnosti a role dané pozice. Následně jsou analyzována data z dotazníkového šetření u čtyřiceti respondentů, ředitelů základních škol, kteří vyslovili svůj názor v oblasti působení školních speciálních pedagogů na základních školách. Sleduje se zejména přínos pro základní školy a zkušenosti v obecné rovině s touto pozicí....
The purpose of this master thesis is to investigate the role of special education teacher at elementary school in the present condition. It's concerned especially with the position at school, with the activities and methods of the work and with the professional relationships. The theoretical part focuses on the development of the special education and mainly on the contemporaray special arrangements. This master thesis describes the groups of pupils who need the arrangement from the school and other school institutions. The text shows the charakteristics of individual eduactional plans and of school consultancy services, including the special education teacher and the particular aspects of this profession, based on scientific literature. The empirical part is based on the mixed research. It schows the examples of the practice, the issue is the analysis of five interviews with special education teachers from the basic schools. These interviews illustrative the current role and activities of this profession. Subsequently I analyse data of the questionnaire of forty respondents, directors of basic schools, who described their experience with special school teachers. The master thesis tries to show the objective point of view of the special education teacher at basic schools. The present text can be...