Zobrazit minimální záznam

Forms of Expression in Painting in Contemporary Czech Art Within a Czech and International Art Context
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorRopková, Barbora
dc.date.accessioned2020-11-26T20:17:29Z
dc.date.available2020-11-26T20:17:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94202
dc.description.abstractThis dissertation thesis deals with the work of three contemporary Czech artists - Josef Bolf, Jakub Špaňhel and Lubomír Typlt. The reason for choosing these three was the fact that all of the artists represent the same generation which entered the art scene in the late 1990s and their canvases can be equally described as expressive, although right at first glance there are noticeable differences in the intervention of the emotional and sense elements which participated in the creation process of the work of art, but also in its content. Contemporary expressive paintings are influenced by the development of art in the second half of the 20th century which is based on the continuous comparing of expressive subjectivity and its negation or intentional application and irony. That is why I decided to illustratively explore the movements which took place in terms of the foreign and Czech scene during the second half of the 20th century in the field of expressive painting. Because the Czech art arose in different conditions, I explored the changes of this phenomenon separately in these geographical areas, but at the same time I carried out a partial analysis of the works and comparisons with the work of the three chosen artists based on these findings. Subsequently, I analysed the work of the chosen...en_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá tvorbou tří současných českých umělců - Josefa Bolfa, Jakuba Špaňhela a Lubomíra Typlta. Důvodem výběru byla skutečnost, že všichni tři umělci jsou zástupci téže generace, která na uměleckou scénu nastupuje na přelomu devadesátých let 20. století a počátku nového tisíciletí a jejich plátna lze shodně označit jako expresivní, ačkoliv jsou již při prvním pohledu patrné rozdíly v intervenci pocitové a rozumové složky, které se podílejí na procesu vzniku díla, ale i jeho obsahu. Současná expresivní malba je ovlivněna vývojem umění druhé poloviny 20. století, jež je založeno na neustálém poměřování expresivní subjektivity a její negace nebo vědomé aplikace a ironizace. Důležitou pomocí o uvažování odlišností v rámci exprese se mi stala klasifikace německého filozofa Martina Seela, který pracuje se třemi stupni expresivního výrazu - "elementárním", "zpracovaným" a "kalkulovaným", jež se v rámci každého jednotlivého díla mísí v odlišném poměru. Jeho dělení se mi stalo podkladem pro uvažování nad tím, že odlišnosti uměleckých stylů jako je expresionismus, abstraktní expresionismus či neoexpresionismus pramení v tom, že v každé etapě se proměňuje vzájemný podíl těchto tří výrazových stupňů, potažmo poměr subjektivní a racionální složky. Současnost, jež je charakterizovaná jako...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectexpression - diversity of expression - visceral expression - subjectivity - authenticity - spirituality - calculated expression - gesture - aestheticization - conceptual expression - hybrid expression - rational concept - productions - avant-garde - modernism - utopia - expressionism - abstract expressionism - informal - existentialism - postmodernism - neo-expressionism - Josef Bolf - Jakub Špaňhel - Lubomír Typlten_US
dc.subjectexprese - diverzita exprese - niterná exprese - subjektivita - autentičnost - spiritualita - kalkulovaná exprese - gesto - estetizace - konceptuální exprese - hybridní exprese - racionální koncept - inscenace - avantgarda - modernismus - utopie - expresionismus - abstraktní expresionismus - informel - existencialismus - postmodernismus - neoexpresionismus - Josef Bolf - Jakub Špaňhel - Lubomír Typltcs_CZ
dc.titlePodoby malířské exprese v současném českém umění v kontextu českého a zahraničního uměnícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-14
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId131367
dc.title.translatedForms of Expression in Painting in Contemporary Czech Art Within a Czech and International Art Contexten_US
dc.contributor.refereeWinter, Tomáš
dc.contributor.refereePospiszyl, Tomáš
dc.identifier.aleph002167582
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá tvorbou tří současných českých umělců - Josefa Bolfa, Jakuba Špaňhela a Lubomíra Typlta. Důvodem výběru byla skutečnost, že všichni tři umělci jsou zástupci téže generace, která na uměleckou scénu nastupuje na přelomu devadesátých let 20. století a počátku nového tisíciletí a jejich plátna lze shodně označit jako expresivní, ačkoliv jsou již při prvním pohledu patrné rozdíly v intervenci pocitové a rozumové složky, které se podílejí na procesu vzniku díla, ale i jeho obsahu. Současná expresivní malba je ovlivněna vývojem umění druhé poloviny 20. století, jež je založeno na neustálém poměřování expresivní subjektivity a její negace nebo vědomé aplikace a ironizace. Důležitou pomocí o uvažování odlišností v rámci exprese se mi stala klasifikace německého filozofa Martina Seela, který pracuje se třemi stupni expresivního výrazu - "elementárním", "zpracovaným" a "kalkulovaným", jež se v rámci každého jednotlivého díla mísí v odlišném poměru. Jeho dělení se mi stalo podkladem pro uvažování nad tím, že odlišnosti uměleckých stylů jako je expresionismus, abstraktní expresionismus či neoexpresionismus pramení v tom, že v každé etapě se proměňuje vzájemný podíl těchto tří výrazových stupňů, potažmo poměr subjektivní a racionální složky. Současnost, jež je charakterizovaná jako...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation thesis deals with the work of three contemporary Czech artists - Josef Bolf, Jakub Špaňhel and Lubomír Typlt. The reason for choosing these three was the fact that all of the artists represent the same generation which entered the art scene in the late 1990s and their canvases can be equally described as expressive, although right at first glance there are noticeable differences in the intervention of the emotional and sense elements which participated in the creation process of the work of art, but also in its content. Contemporary expressive paintings are influenced by the development of art in the second half of the 20th century which is based on the continuous comparing of expressive subjectivity and its negation or intentional application and irony. That is why I decided to illustratively explore the movements which took place in terms of the foreign and Czech scene during the second half of the 20th century in the field of expressive painting. Because the Czech art arose in different conditions, I explored the changes of this phenomenon separately in these geographical areas, but at the same time I carried out a partial analysis of the works and comparisons with the work of the three chosen artists based on these findings. Subsequently, I analysed the work of the chosen...en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021675820106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV