Essays on Economics of Education and Social Policy
Essays on Economics of Education and Social Policy
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93466Identifiers
Study Information System: 164565
Collections
- Kvalifikační práce [18441]
Author
Advisor
Referee
Rivkin, Steven
Patrinos, Harry Anthony
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Econometrics
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 10. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Pass
V první kapitole této dizertační práce slučujeme data z cíleného programu sociálních dávek (nepodmíněný transfer hotovosti) s daty z gruzínského národního a zkušebního centra, abychom analyzovali vliv nepodmíněného transferu hotovosti na míru zápisů na vysoké školy v Gruzii. Vzhledem k tomu, že výše zmíněný program poskytoval hotovostní transfer pouze jedincům, kteří byli pod určitou kvantitativně měřitelnou hladinou chudoby, používáme v této studii metodu globálního regression discontinuity designu. Nacházíme pozitivní vliv peněžních transferů na míru zápisů na vysoké školy. Být příjemcem transferu v rámci programu sociální podpory konkrétně zvyšuje pravděpodobnost zápisu na vysokou školu o 6,3%. Důležitým zjištěním také je, že výsledky ukazují, že vliv výše zmíněného programu je vyšší pro muže než pro ženy. Chlapci z chudých rodin, které dostávají peníze skrze program sociální podpory, mají o 13,4% vyšší šanci, že se dostanou na vysokou školu než chlapci pocházející z rodin, které transfer neobdržely. Tato analýza je prvním pokusem o zkoumání efektu podobného programu v rámci vzdělávacího systému a zároveň přispívá k rostoucí literatuře zabývající se dlouhodobým vlivem hotovostních tranferů. Ve druhé kapitole zkoumáme vliv stejného gruzínského programu sociální podpory na širší spektrum proměnných. V roce...
In the first chapter of the dissertation, two administrative datasets from the Targeted Social Assistance Program (unconditional cash transfer) and National Assessment and Examination Center in Georgia are merged in order to investigate the impact of an unconditional cash transfer on the university enrollment rate in Georgia. Given that the program recipients were selected by virtue of being below a certain quantitative poverty threshold, this feature of the program is exploited to implement a global regression discontinuity. The study finds a positive impact of cash transfers on enrollment in tertiary education. Specifically, being a recipient of the social assistance program significantly increases a student's likelihood of enrollment, by 6.3%. More importantly, the findings suggest that the observed effect is gender specific: the impact is stronger for males. Male children of a beneficiary family have a 13.4% greater chance of being admitted to university. This marks the first attempt to study such a program in the context of education. The paper contributes to the growing literature on the long-run effects of cash transfers. In the second chapter, the impact on a broad range of outcomes of the same social assistance program in Georgia is examined. An original household survey was developed and...