dc.contributor.advisor | Samek, Tomáš | |
dc.creator | Vorlíček, Radek | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T18:01:49Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T18:01:49Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/93464 | |
dc.description.abstract | Radek Vorlíček ABSTRACT The dissertation explores the dynamics of social marginality and dominance in educational settings. It explores social distance dynamics among pupils in elementary school, and its impact on their position in social hierarchy. I focus on social interaction in a group of children, and record the context in which the inclusion or exclusion of non-dominant identities take place. Special attention is paid to the role of schools in the process of boundary constructions. Larger framework of the research is integration, segregation and assimilation tendencies of school systems. The dissertation is based upon long-term qualitative inductive and ethnographic fieldwork. The central method of my fieldwork is observation. To some extent, the research was conducted in the framework of goffmanian interactionism. The data for this study have been collected over a period of ten months in twelve elementary schools located in various regions of the Czech Republic and Slovak Republic. The dissertation is structured in four parts: (1) Introduction, referring to the aim and structure of the dissertation; (2) Methodology, presenting the research process, strategies and methods as well as data analysis, theoretical and methodological discussions, reflexivity and ethical aspects; (3) Elementary schools in... | en_US |
dc.description.abstract | Radek Vorlíček ABSTRAKT Disertační práce se zabývá sociální dynamikou marginality a dominance v prostředí základních škol. Zaměřuje se na dynamiku sociální vzdálenosti mezi dětmi na základních školách a všímá si, jak tato dynamika upevňuje či naopak oslabuje jejich postavení v hierarchii. Popisuje sociální interakce v kolektivu dětí a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Zkoumá, jakou roli zastává škola v procesu konstituování a vyjednávání (sociálních, etnických a interakčních) hranic ve školním prostředí. Makrosociálním rámcem výzkumu jsou témata fungování českého školství a jeho segregační, integrační či asimilační tendence. Disertační práce je založena na dlouhotrvajícím kvalitativním, induktivním a etnografickém výzkumu. Hlavní metodou výzkumu bylo pozorování. Výzkum se do jisté míry opírá o perspektivu goffmanovsky chápaného interakcionismu. Probíhal deset měsíců ve dvanácti základních školách v různých regionech České republiky a Slovenské republiky. Práce je členěna do čtyř hlavních částí: (1) úvod pojednává o cílech a struktuře disertační práce; (2) metodologie se vztahuje k výzkumnému procesu, strategii a metodám, analýze dat, teoreticko-metodologickým diskuzím,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | social exclusion | en_US |
dc.subject | social interaction | en_US |
dc.subject | interethnic relationship | en_US |
dc.subject | ethnicity | en_US |
dc.subject | Roma pupil | en_US |
dc.subject | elementary school | en_US |
dc.subject | inclusive education | en_US |
dc.subject | sociální exkluze | cs_CZ |
dc.subject | sociální interakce | cs_CZ |
dc.subject | interetnické vztahy | cs_CZ |
dc.subject | etnicita | cs_CZ |
dc.subject | romský žák | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.subject | inkluzivní vzdělávání | cs_CZ |
dc.title | Sociální dynamika a interetnické vztahy v prostředí základních škol | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-10-31 | |
dc.description.department | PhD General Anthropology | en_US |
dc.description.department | Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 152045 | |
dc.title.translated | Social dynamics and interethnic relations in educational settings | en_US |
dc.contributor.referee | Bittnerová, Dana | |
dc.contributor.referee | Synková, Hana | |
dc.identifier.aleph | 002161985 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Anthropology | en_US |
thesis.degree.discipline | Integrální studium člověka - obecná antropologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::PhD General Anthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Integrální studium člověka - obecná antropologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Anthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Radek Vorlíček ABSTRAKT Disertační práce se zabývá sociální dynamikou marginality a dominance v prostředí základních škol. Zaměřuje se na dynamiku sociální vzdálenosti mezi dětmi na základních školách a všímá si, jak tato dynamika upevňuje či naopak oslabuje jejich postavení v hierarchii. Popisuje sociální interakce v kolektivu dětí a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Zkoumá, jakou roli zastává škola v procesu konstituování a vyjednávání (sociálních, etnických a interakčních) hranic ve školním prostředí. Makrosociálním rámcem výzkumu jsou témata fungování českého školství a jeho segregační, integrační či asimilační tendence. Disertační práce je založena na dlouhotrvajícím kvalitativním, induktivním a etnografickém výzkumu. Hlavní metodou výzkumu bylo pozorování. Výzkum se do jisté míry opírá o perspektivu goffmanovsky chápaného interakcionismu. Probíhal deset měsíců ve dvanácti základních školách v různých regionech České republiky a Slovenské republiky. Práce je členěna do čtyř hlavních částí: (1) úvod pojednává o cílech a struktuře disertační práce; (2) metodologie se vztahuje k výzkumnému procesu, strategii a metodám, analýze dat, teoreticko-metodologickým diskuzím,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Radek Vorlíček ABSTRACT The dissertation explores the dynamics of social marginality and dominance in educational settings. It explores social distance dynamics among pupils in elementary school, and its impact on their position in social hierarchy. I focus on social interaction in a group of children, and record the context in which the inclusion or exclusion of non-dominant identities take place. Special attention is paid to the role of schools in the process of boundary constructions. Larger framework of the research is integration, segregation and assimilation tendencies of school systems. The dissertation is based upon long-term qualitative inductive and ethnographic fieldwork. The central method of my fieldwork is observation. To some extent, the research was conducted in the framework of goffmanian interactionism. The data for this study have been collected over a period of ten months in twelve elementary schools located in various regions of the Czech Republic and Slovak Republic. The dissertation is structured in four parts: (1) Introduction, referring to the aim and structure of the dissertation; (2) Methodology, presenting the research process, strategies and methods as well as data analysis, theoretical and methodological discussions, reflexivity and ethical aspects; (3) Elementary schools in... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990021619850106986 | |