Analýza vybraných koncepcí systémů kvality dalšího vzdělávání v České republice
Analysis of Chosen Concepts of Quality Systems in Further Education in the Czech Republic
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93289Identifiers
Study Information System: 169522
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Šerák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
kvalita, další vzdělávání, kvalita v dalším vzdělávání, systémy kvality, ISO 9000, EFQM Model ExcelenceKeywords (English)
quality, further education, quality in further education, quality systems, ISO 9000, EFQM Excelence ModelDiplomová práce se zabývá oblastí kvality dalšího vzdělávání. Detailně se zaměřuje na přístupy k pojmu kvalita dalšího vzdělávání, standardně využívané systémy managementu kvality na mezinárodní úrovni (ISO 9000, EFQM Model Excelence) a specifické systémy využívané v zahraničí (švýcarský model eduQua a německý model LQW). Práce se zaměřuje na konkrétní koncepce a návrhy systémů kvality dalšího vzdělávání vytvořených a realizovaných v České republice. Výstupem práce je analýza vybraných koncepcí (Národní soustava kvalifikací, projekt Koncept, projekt Kvalita v dalším profesním vzdělávání), kritické zhodnocení jejich podoby (formy, metodiky) a reflexe jejich implementace do praxe a dopadů na kvalitu v dalším vzdělávání. Práce propojuje teoretické poznatky s praxí a na jejich základě uvádí vlastní návrh možnosti řešení systémového zajištění kvality v dalším vzdělávání. Klíčová slova: kvalita, další vzdělávání, kvalita v dalším vzdělávání, systémy kvality, ISO 9000, EFQM Model Excelence
The diploma thesis deals with the area of quality of further education. It focuses in detail on the concepts of quality of further education, standardized quality management systems at international level (ISO 9000, EFQM Model Excellence) and specific systems used abroad (Swiss model eduQua and German model LQW). The work focuses on specific concepts and proposals of quality education systems developed and implemented in the Czech Republic. The output of the thesis is an analysis of selected concepts (National Qualification System, Project Concept, Quality in Further Professional Education), critical assessment of their form (methods, methodology) and reflection of their implementation into practice and impacts on quality in further education. The thesis links the theoretical knowledge with the practice and on their basis it presents its own proposal of possibilities of solution of system quality assurance in further education. Key words: quality, further education, quality in further education, quality systems, ISO 9000, EFQM Excelence Model