dc.contributor.advisor | Ottová, Michaela | |
dc.creator | Čtvrtníková, Marie | |
dc.date.accessioned | 2017-11-15T10:58:37Z | |
dc.date.available | 2017-11-15T10:58:37Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/93285 | |
dc.description.abstract | The thesis in its first part outlines in general the iconographical type of pietà and its genesis from the very beginning of the representation of this type until the end of the 14th century. Furthermore the work interprets the literary sources and its impact on the form of medieval pietàs. The emphasis in all chapters of this work will be put in the first place on the type of the so called Beautiful pietàs of the Beautiful Style. In the first, theoretical part of the work the author presents, among others, an interpretation of Beautiful pietàs' gestures. The second part of the thesis treats seven concrete Beautiful pietàs chosen as illustrative representatives of the iconographical type they belong to. The attention will be devoted to the Pietà of Marburg, Pietà of Baden, Pietà of St. Elisabeth in Wrocław, Pietà of the Kreuzenstein Castle, K ivák's Pietà, Pietà from the Hermitage Museum in Petersburg and Pietà of Celje. In the case of these concrete examples will be summarized and interpreted the existing research outputs. Subsequently the author will attempt to solve some of the problems and questions relating to the concrete sculptures concerning in particular the time of their creation, provenance, the original placement and authorship. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce podává ve své první ásti obecný nástin ikonografického typu piety a jeho geneze od po átku jeho zobrazení po konec 14. století. Text se dále v nuje interpretaci literárních pramen a jejich vlivu na podobu piet st edov ku. D raz je ve všech kapitolách magisterské práce kladen p edevším na typ "krásné piety" krásného slohu. Sou ástí první, teoretické ásti, je také pokus o výklad gestiky krásných piet. Druhou ást textu tvo í pojednání o sedmi jednotlivých "krásných pietách", vybraných jako reprezentativní zástupci svého ikonografického typu. Bude tak pojednáno o Piet z Marburgu, z Badenu, ze sv. Alžb ty ve Vratislavi, z hradu Kreuzenstein, dále o Piet kanovníka K iváka, z petrohradské Ermitáže a z Celje. U t chto konkrétních p íklad bude p istoupeno ke shrnutí již u in ných badatelských výsledk a jejich interpretaci. Následn bude u in n pokus o p edest ení n kterých možných odpov dí na otázky spojené s konkrétními sochami. Otázky se týkají p edevším doby jejich vzniku, provenience, místa jejich p vodního ur ení, potažmo autorství. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Krásná pieta|krásný sloh|ikonografický typ piety|Gestika|Pieta z Marburgu|Pieta z Badenu|Pieta ze sv. Alžběty ve Vratislavi|Pieta z Kreuzenstein|Pieta kanovníka Křiváka|Pieta z Petrohradu|Pieta z Celje | cs_CZ |
dc.subject | Beautiful pietá|beautiful style|iconographic type of pietá|Gestures|Pietà of Marburg|Pietà of Baden|Pietà of st. Elisabeth in Wroclav|Pietà of Kreuzenstein|Pietà of canon Křivák|Pietà from the Hermitage Museum in Petersburg|Pietà of Celje | en_US |
dc.title | "Krásné piety" krásného slohu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-14 | |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 164757 | |
dc.title.translated | "Beautiful pietas" of the Beautiful Style | en_US |
dc.contributor.referee | Klípa, Jan | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce podává ve své první ásti obecný nástin ikonografického typu piety a jeho geneze od po átku jeho zobrazení po konec 14. století. Text se dále v nuje interpretaci literárních pramen a jejich vlivu na podobu piet st edov ku. D raz je ve všech kapitolách magisterské práce kladen p edevším na typ "krásné piety" krásného slohu. Sou ástí první, teoretické ásti, je také pokus o výklad gestiky krásných piet. Druhou ást textu tvo í pojednání o sedmi jednotlivých "krásných pietách", vybraných jako reprezentativní zástupci svého ikonografického typu. Bude tak pojednáno o Piet z Marburgu, z Badenu, ze sv. Alžb ty ve Vratislavi, z hradu Kreuzenstein, dále o Piet kanovníka K iváka, z petrohradské Ermitáže a z Celje. U t chto konkrétních p íklad bude p istoupeno ke shrnutí již u in ných badatelských výsledk a jejich interpretaci. Následn bude u in n pokus o p edest ení n kterých možných odpov dí na otázky spojené s konkrétními sochami. Otázky se týkají p edevším doby jejich vzniku, provenience, místa jejich p vodního ur ení, potažmo autorství. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis in its first part outlines in general the iconographical type of pietà and its genesis from the very beginning of the representation of this type until the end of the 14th century. Furthermore the work interprets the literary sources and its impact on the form of medieval pietàs. The emphasis in all chapters of this work will be put in the first place on the type of the so called Beautiful pietàs of the Beautiful Style. In the first, theoretical part of the work the author presents, among others, an interpretation of Beautiful pietàs' gestures. The second part of the thesis treats seven concrete Beautiful pietàs chosen as illustrative representatives of the iconographical type they belong to. The attention will be devoted to the Pietà of Marburg, Pietà of Baden, Pietà of St. Elisabeth in Wrocław, Pietà of the Kreuzenstein Castle, K ivák's Pietà, Pietà from the Hermitage Museum in Petersburg and Pietà of Celje. In the case of these concrete examples will be summarized and interpreted the existing research outputs. Subsequently the author will attempt to solve some of the problems and questions relating to the concrete sculptures concerning in particular the time of their creation, provenance, the original placement and authorship. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |