Vzdělávání žáků s mentálním postižením pomocí iPadů
Education of children with mental disorder with iPad
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93208Identifiers
Study Information System: 188298
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mentální postižení|výhody a nevýhody ve vzdělávání|vhodné aplikace|iPad|mentální retardace|autismus|vzdělávání|speciální základní školaKeywords (English)
mental disorder|pros and cons in education|application software|iPad|mental retardation|autism|educacion|special primary school(česky) Tato diplomová práce si klade za cíl analyzovat zejména výhody i nevýhody využívání iPadů ve výuce na základních školách speciálních. Teoretická část zahrnuje první čtyři kapitoly a vychází z odborné literatury. Nejprve vysvětluje základní pojmy týkající se vzdělávání. Dále shrnuje základní relevantní informace o mentální retardaci a poruchách autistického spektra včetně specifik vzdělávání dětí s těmito typy mentálního postižení. Charakterizuje přístroj iPad a jeho historii včetně historie jeho výrobce, společnosti Apple. Zmiňuje i další informačně-komunikační technologické pomůcky, jež jsou na běžných i speciálních základních školách využívány k výuce. Poslední kapitola teoretické části z použité odborné literatury excerpuje uváděné přínosy a nevýhody iPadů. Praktická část metodou kvalitativního výzkumu, polostrukturovaným rozhovorem, zjišťuje, jaká pozitiva a negativa přináší zúčastněným stranám - dětem i jejich učitelům. Výzkum navazuje na teoretickou část, tedy ověřuje, jak jsou účastníky výzkumu výhody i nevýhody uváděné ve stávající odborné literatuře. Zároveň se snaží tato hodnocení shrnout a analyzovat a rozšířit i o ty aspekty, které dosud byly v literatuře opomíjeny. Z výsledků vyplynulo, že iPad je přínosem spíše pro učitele, jelikož jim pomáhá ušetřit práci a zastoupit je v...
(in English): The goal of this thesis is to analyze mainly advantages of iPad use during lectures at special primary schools. In addition, the thesis takes a look at disadvantages of this style of education. The theoretical part includes the first four chapters. The main information source for this part is expert literature. The first step presents the basic terms from the field of education. The next step presents important information about mental retardation and autistic spectrum disorders, including the specific aspects of education of children with such mental disorders. Following are the characteristics of the iPad devices and the history of the device and its manufacturer, the Apple company. This part also includes other information and communication technology used for educational purposes at regular as well as special schools. Last chapter of this part excerpts advantages and disadvantages of iPad listed in used expert literature. The practical part uses the method of qualitative analysis, in the form of semi-structured interview to find out which positive and negative effects can iPad usage have for both parties involved - children and teachers. The analysis builds on the foundation laid in the theoretical part, checking how the answeres of the interviewees correspond to the contemporary...