Show simple item record

Proměny tendencí v sebereflexivním vyprávění: kontrastivní studie.
dc.contributor.advisorProcházka, Martin
dc.creatorSedláček, Martin
dc.date.accessioned2017-11-13T10:31:52Z
dc.date.available2017-11-13T10:31:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93202
dc.description.abstractThesis Abstract The present thesis investigates correlations between a selection of metafictional texts and narrative theory. The selection consists in two sets of self-reflexive texts. The first one explores metafictional tendencies in the 17th and 18th century novels. To achieve this, the selection largely ignores their provenience. In addition to Henry Fielding's Tom Jones and Laurence Sterne's Tristram Shandy, it also examines Cervantes's Don Quixote. The latter set of texts focuses on post-War American metafictions (John Barth's Lost in the Funhouse, Donald Barthelme's Snow White, Kurt Vonnegut's Slaughterhouse-Five). These represent a coherent body of works from a particular period. Metafiction is generally understood as fiction about fiction. The present thesis challenges those assumptions and suggests interpreting metafiction within the framework of Michel Foucault's epistemes. Metafiction is not conceived of as a separate genre of literature but in the context of broader cultural tendencies in the understanding of representation. Representation is a key concept in metafiction and the increasing degree of narrative self-awareness is viewed in this light. The thesis emphasizes this contrastive and interdisciplinary approach. The text is divided into five chapters. Chapter one is a theoretical...en_US
dc.description.abstractPředložená práce se zaměřuje na souvislosti mezi vybranými metafikčními texty a narativní teorií. Výběr sestává ze dvou skupin sebereflexivních textů. První ze skupin se zaměřuje na metafikční tendence románů 17. a 18. století. Výběr záměrně nebere v úvahu původ textů. Kromě Toma Jonese od Henryho Fieldinga a Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho od Laurence Sterna se kapitola zabývá i Cervantesovým Důmyslným rytířem Donem Quijotem de la Manchou. Druhá ze skupin se zaměřuje na poválečnou americkou metafikci (Ztracen v panoptiku Johna Barthe, Sněhurka Donalda Barthelma a Jatka číslo pět Kurta Vonneguta). Tyto texty představují souvislý celek z předem vymezeného období. Obecně je metafikce chápána jako fikce o fikci. Předložená práce navrhuje odlišnou interpretaci, a to v rámci Foucaultova pojetí epistémé. Metafikce tak není chápána jako samostatný literární žánr, ale jako součást širšího kontextu chápání reprezentace. Reprezentace je v metafikci klíčovým pojmem a rostoucí vypravěčské sebeuvědomění tak lze interpretovat v širších souvislostech. Diplomová práce klade důraz na kontrastivní a interdisciplinární přístup. Práce je rozdělena na pět kapitol. První kapitola představuje teoretický úvod zaměřený na problematickou definici metafikce. Opírá se o Dvorní dámy od Diega Velázqueze a...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmetafikce|sebereflexivní|vyprávění|Cervantes|Fielding|Sterne|Barthelme|Vonnegut|Barth|narativní teoriecs_CZ
dc.subjectmetafiction|self-conscious|self-aware|self-reflexive|narrative|Cervantes|Fielding|Sterne|Barthelme|Vonnegut|Barth|narrative theoryen_US
dc.titleChanging Tendencies in Self-Conscious Narratives: A Contrastive Interpretationen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-05
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId185369
dc.title.translatedProměny tendencí v sebereflexivním vyprávění: kontrastivní studie.cs_CZ
dc.contributor.refereeRobbins, David Lee
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředložená práce se zaměřuje na souvislosti mezi vybranými metafikčními texty a narativní teorií. Výběr sestává ze dvou skupin sebereflexivních textů. První ze skupin se zaměřuje na metafikční tendence románů 17. a 18. století. Výběr záměrně nebere v úvahu původ textů. Kromě Toma Jonese od Henryho Fieldinga a Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho od Laurence Sterna se kapitola zabývá i Cervantesovým Důmyslným rytířem Donem Quijotem de la Manchou. Druhá ze skupin se zaměřuje na poválečnou americkou metafikci (Ztracen v panoptiku Johna Barthe, Sněhurka Donalda Barthelma a Jatka číslo pět Kurta Vonneguta). Tyto texty představují souvislý celek z předem vymezeného období. Obecně je metafikce chápána jako fikce o fikci. Předložená práce navrhuje odlišnou interpretaci, a to v rámci Foucaultova pojetí epistémé. Metafikce tak není chápána jako samostatný literární žánr, ale jako součást širšího kontextu chápání reprezentace. Reprezentace je v metafikci klíčovým pojmem a rostoucí vypravěčské sebeuvědomění tak lze interpretovat v širších souvislostech. Diplomová práce klade důraz na kontrastivní a interdisciplinární přístup. Práce je rozdělena na pět kapitol. První kapitola představuje teoretický úvod zaměřený na problematickou definici metafikce. Opírá se o Dvorní dámy od Diega Velázqueze a...cs_CZ
uk.abstract.enThesis Abstract The present thesis investigates correlations between a selection of metafictional texts and narrative theory. The selection consists in two sets of self-reflexive texts. The first one explores metafictional tendencies in the 17th and 18th century novels. To achieve this, the selection largely ignores their provenience. In addition to Henry Fielding's Tom Jones and Laurence Sterne's Tristram Shandy, it also examines Cervantes's Don Quixote. The latter set of texts focuses on post-War American metafictions (John Barth's Lost in the Funhouse, Donald Barthelme's Snow White, Kurt Vonnegut's Slaughterhouse-Five). These represent a coherent body of works from a particular period. Metafiction is generally understood as fiction about fiction. The present thesis challenges those assumptions and suggests interpreting metafiction within the framework of Michel Foucault's epistemes. Metafiction is not conceived of as a separate genre of literature but in the context of broader cultural tendencies in the understanding of representation. Representation is a key concept in metafiction and the increasing degree of narrative self-awareness is viewed in this light. The thesis emphasizes this contrastive and interdisciplinary approach. The text is divided into five chapters. Chapter one is a theoretical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV