Odlišnosti výchovných stylů rodičů s pedagogickým vzděláním a rodičů bez pedagogického vzdělání
Differences in educational styles of parents with and without pedagogical education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93194Identifiers
Study Information System: 178600
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Komárková, Tereza
Referee
Jeřábková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výchova, rodina, vzdělávání, styly výchovy, respekt, trest, cíle výchovy, osobnost učiteleKeywords (English)
education, family, styles of education, respect, punishment, the aims of education, teacher's personality(česky) Návrh výzkumného pedagogického projektu se zabývá způsobem výchovy dětí v rodinách, kde má matka vysokoškolské pedagogické vzdělání a v rodinách, kde rodiče nemají pedagogické vzdělání nebo pedagogickou praxi. Práce se zaměřuje na zjištění rozdílů ve výchově dětí ve vybraných rodinách. Práce je členěna na dvě části. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, charakteristika výchovy a výchovných stylů. Nejprve je práce zaměřena na problematiku výchovy z pohledu rodiny, následuje charakteristika učitele, jeho osobnosti, typologie vyučovacích stylů, pedagogické dovednosti a profesní kompetence. V empirické části je proveden vlastní kvalitativní výzkum. Klíčová slova (česky) výchova, rodina, vzdělávání, styly výchovy, respekt, trest, cíle výchovy, osobnost učitele
(in English) The design of the research pedagogical project deals with the way of raising children in families where the mother has university degree in education and in families where the parents do not have an education degree or teaching practice. The work focuses on discoverin differences in the upbringing of children in the sample families. The thesis is divided into two parts. The theoretical part includes definitons of key terms, characteristics of parental upbringing and educational styles. Firtstly, the work is focused on the issues of education from the point of view of the family, followed by characteristics of the teacher, his personality, typology of teaching styles, pedagogical skills and professional competence. The empirical part summarizes the outcomes of the qualitative research. Klíčová slova (anglicky): education, family, styles of education, respect, punishment, the aims of education, teacher's personality