Výchovné styly prarodičů
Parenting styles of grandparents
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93175Identifiers
Study Information System: 176883
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šulová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
způsob výchovy|prarodiče|prarodiče vychovávající vnoučata|pěstounská péče prarodičů|společné aktivityKeywords (English)
parenting styles|grandparents|grandparents raising grandchildren|foster care with grandparents|shared activitiesDiplomová práce se zabývá styly výchovy prarodičů a výchovnými specifiky prarodičů, kteří mají svěřená vnoučata do pěstounské péče. Teoretická část je zaměřena na popis teoretických pojetí způsobu výchovy, roli prarodiče včetně jeho podílu na výchově dítěte v rodině, a specifika pěstounské péče prarodičů s důrazem na výchovu vnoučete. Pro výzkum v empirické části bylo zvoleno extenzivně intenzivní empirické šetření. Extenzivní výzkum má kvantitativní charakter a jeho cílem bylo zmapování výchovných stylů prarodičů a sdílených aktivit prarodičů a dospívajících vnoučat. Data v intenzivním výzkumu byla získána kombinací kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod s cílem popsat výchovné a rodičovské zkušenosti prarodičů, kteří mají v pěstounské péči dospívající vnouče/vnoučata. Výstupem intenzivního výzkumu je popis okolností pěstounské péče o vnouče, výchovných specifik pěstounské péče zabezpečované prarodiči a výchovy vnoučat z pohledu prarodičů-pěstounů. Závěrečná část práce v rámci diskuze shrnuje výsledky výzkumu, včetně limitů a uplatnění získaných poznatků v praxi. Klíčová slova: způsob výchovy, prarodiče, prarodiče vychovávající vnoučata, pěstounská péče prarodičů, společné aktivity
The diploma thesis deals with the parenting styles of grandparents and the parenting characteristics of the grandparents, who have grandchildren in foster care. The theoretical part focuses on the description of the theoretical concepts of the way of parenting, the role of the grandparent, including his part in the child's development in the family, and the specifics of the grandparent's foster care with emphasis on the raising grandchild. For the research in the empirical part was chosen intensively intensive empirical survey. Extensive research has a quantitative character and its aim was to map the grandparents' parenting styles and the shared activities of grandparents and teenage grandchildren. Data in intensive research was obtained by a combination of qualitative and quantitative research methods with goal to describe the educational and parenting experiences of grandparents who has their teenage grandchild/grandchildren. The output of intensive research is a description of the circumstances of foster care, the parenting specifics of foster care provided by grandparents and development of grandchildren from the grandparent-fosterparent point of view. The final part of the thesis summarizes the results of the research, including the limits and application of the acquired knowledge in...